Amund Djuve trykker lørdag på knappen som gjør at DN innfører nettbetaling. Foto: Birgit Dannenberg
Lørdag tar DN betalt på nett
Lanserer freemium-modell.
Allerede i slutten av juli i fjor kunne Journalisten fortelle at Dagens Næringsliv hadde planer om innføring av nettbetaling. Den gang var det snakk om lansering påfølgende høst. Mer enn et halvår senere er det klart at mediehuset går for en såkalt freemium-modell.
- Modellen vi velger medfører at vi fortsatt vil ha et godt gratistilbud, men leserne vil tydeligere se at gratistilbudet kun utgjør en veldig lav andel av den samlede produksjonen av DN-journalistikk. Vi vil både ha et godt åpent nett som skal kunne vinne konkurransen mot andre økonominettsteder, og samtidig vise frem at vi har et mye mer omfattende tilbud, skriver sjefredaktør Amund Djuve i en epost.
Stor økning
I lang tid har DNs app-brukere på telefon og tavle kunnet lese avisen klokken 22 kvelden før papirutgaven blir levert. Nå blir dette også mulig på web. I tillegg forteller Djuve at de digitale abonnentene også vil få oppdaterte nyheter gjennom døgnet som kun er tilgjengelig for dem.
Sjefredaktøren forteller at rundt en fjerdedel av abonnentene har digitalt abonnement. Av DNs godkjente opplag på 80.595 selges 20.459 i løssalg. Det betyr at avisen har omtrent 15.000 digitale abonnenter før den nye løsningen lanseres lørdag.
Dette er i så fall en sterk økning fra i fjor da tallet på digitale abonnenter skal ha ligget rundt 9.000.
Ifølge Djuve holder de fleste av de digitale abonnentene også papiravisen. Det tror han vil fortsatt være den modellen flest benytter både på kort og mellomlang sikt.
Digital transaksjon
- Men jeg antar at ettersom vi stadig forbedrer det digitale tilbudet og stadig flere venner seg til å kommunisere journalistikk digitalt, vil andelen av abonnenter som kun leser oss digitalt, øke betydelig over tid. Vi lanserer det nye produktet og nettsiden i ny drakt lørdag ettermiddag. Det vil være et veldig godt produkt, samtidig har vi planer klare for forbedringer som vi vil lansere senere i år.
Han skriver at han er trygg på at dagens abonnenter vil oppleve at det digitale tilbudet blir styrket gjennom omleggingen, og at dette derfor vil bidra til at flere velger et digitalt abonnement.
Et digitalt abonnement koster i dag 439 kroner per måned. Papiravis kommer i tillegg. Denne prisen vil ikke endres som følge av lanseringen.