Geir Arne Bore. Foto: Birgit Dannenberg
Geir Arne Bore. Foto: Birgit Dannenberg

Redaktør viste til jobbkontrakten

Da nyheten om søndagsslutt lekket til konkurrent. Ble oppfattet som trussel fra Bore i Drammens Tidende.

Publisert   Sist oppdatert

Ansvarlig redaktør Geir Arne Bore i Drammens Tidende informerte mandag et allmøte i bedriften om at DTs søndagsutgave legges ned fra 7. juni. Planen var å offentliggjøre nyheten dagen etter.

I stedet ble nyheten først kjent på nettsiden til NRK Buskerud. Det falt redaktøren ganske tungt for brystet.

I en epost til de ansatte kalte Bore lekkasjen et klart brudd på arbeidskontrakten. DTs fire klubbledere svarte pr. epost at nedleggelsen knapt var noen bedriftshemmelighet, siden planen første gang ble kjent gjennom en lekkasje i Bygdeposten i mars.

De tillitsvalgte kaller lekkasjen «særdeles unødvendig», men spør samtidig om det ikke er underlig å vise til taushetsplikt i en mediebedrift som selv benytter seg flittig av intern informasjon hos andre.

Klappjakt

– Det er riktig at jeg har fått brev fra de fire tillitsvalgte, sier Bore. – Jeg oppfatter det som at vi er ganske enige om at det er alvorlig å gi bort informasjon vi skulle vært først med.

Redaktøren framhever at DTs ansatte som alle andre har en taushetsplikt, i likhet med de fleste andre bedrifter i Norge. Han aksepterer ikke sammenlikninger med trusler i andre mediebedrifter, siden det aldri var snakk om kildejakt eller oppsigelse i DT.

– Jeg reagerte ikke ved den første lekkasjen, selv om noen medarbeidere nærmest utfordret meg til det. Og det har aldri vært snakk om klappjakt på kilder.

Førsterett

-Ville du ikke gått rett på barrikadene hvis en bedrift dere skriver om, viftet med ansettelseskontrakten for å stanse lekkasjer?

– Her var det jo ikke snakk om alvorlige opplysninger eller noe vi ville holde hemmelig. Det dreier seg om en mediebedrifts ønske om å være først med nyhet og ha kontroll med informasjon.

– Det siste ligner vel andre bedrifters ønske om å spinne nyheten i ønsket retning først?

– Jeg ser det, men her kan ikke disse hensynene så godt skilles fra hverandre.

Angrer ikke

Bore bekrefter at DT måtte vente kritikk for nedleggelsen av søndagsutgaven, og at det også var blant motivene for å holde informasjonen intern til den etter planen skulle gjøres kjent 12 timer etter allmøtet mandag.

– Anger du på henvisningen til arbeidskontrakten? Klubblederne mente mange ville lese den som en trussel.

– Jeg har ikke reflektert veldig mye over akkurat det, nettopp fordi vi jo før har akseptert at lekkasjer om virksomheten er noe en mediebedrift må regne med.

Journalistlagets klubbleder Lars Arntzen tar det som en selvfølge at bedriftsledelsen nå legger saken død.

– Vi reagerte sterkt på ordvalget. Det var ikke snakk om bedriftshemmeligheter, og det er ikke skjedd noe som gjorde det nødvendig å vise til ansettelseskontrakten.

– Er saken avklart nå?

– Vi har fått gitt uttrykk for vårt syn.

(Denne artikkelen er oppdatert. Vi skrev opprinnelig at klubblederne beklaget lekkasjen. Det medfører ikke riktighet. Journalisten beklager feilen.)