VGs Morten Hegseth har deltatt i debatten etter at norske bloggere dro på sponset tur til Dubai. Nå oppfordres han til å ta et oppgjør med egen avis. Foto: Privat
VGs Morten Hegseth har deltatt i debatten etter at norske bloggere dro på sponset tur til Dubai. Nå oppfordres han til å ta et oppgjør med egen avis. Foto: Privat

VGs Morten Hegseth svarer på oppfordringen om å ta oppgjør med egen avis om Dubai-dekning

- Leikvoll forstår ikke helt premisset for kritikken.

Publisert Sist oppdatert

I et innlegg i VG torsdag tar komiker Thomas Leikvoll til orde for at VGTV-programleder Morten Hegseth bør se seg i speilet og ta et oppgjør med dekningen av Dubai som foregår i hans eget mediehus.

Hegseth har kritisert norske kjendiser og bloggere for å delta på sponsede promoreiser til Dubai tidligere, og skrev senest for en uke siden om den etiske problemstillingen på egen blogg, under tittelen «Fra dumskap til ondskap i Dubai». Flere norske bloggere har nylig fått sponset Norwegian-reise til landet som ofte kritiseres for ulike menneskerettighetsbrudd.

I 2017 skrev Hegseth en kommentar i VG om problemstillingen:

– Norske kjendiser jobber beinhardt for å fremstille en av verdens mest kvinne- og homohatende feriedestinasjoner som et likestilt luksusparadis, var ingressen til kommentaren.

– Bør se seg i speilet

Komiker Thomas Leikvoll oppfordrer Hegseth til å også ta et oppgjør med dekningen av Dubai i VG, og viser i innlegget til flere eksempler på det han ser som ukritisk dekning av landet i VGs reisestoff, både i det som framstår som redaksjonelle produkter og innhold merket «annonsørinnhold».

– Jeg hyller de moralske hammerslag Hegseth svinger over oss via VG med jevne mellomrom. Men om han ønsker å virkelig gjøre noe modig, bør han se seg selv i speilet og ta et oppgjør der det gjør mest vondt: i lønningsposen, skriver Leikvoll, og videre:

– Jeg vil våge påstanden om at VGs nedslagsfelt er adskillig større og mektigere enn Instagram-kontoen til Espen Hilton. Så hvorfor ikke ta en runde selvransakelse om man først vil flagge problemstillingen, spør Leikvoll, som mener Hegseth «går etter småfolket» når det er bloggerne som gjøres til mål for kritikk:

– Hvorfor ikke Norwegian som tross alt spadde opp billetter i bytte mot hederlig omtale? Hvorfor slipper byråene bak unna?

Hegseth: – Han forstår ikke premisset

Til Journalisten sier Hegseth selv at det bare er gøy med diskusjon, i alle retninger.

– Men det virker litt som om Thomas Leikvoll og flere andre ikke helt har forstått premisset for min kritikk. Jeg mener ikke at man aldri skal snakke om Dubai, aldri reise dit eller aldri lage journalistikk om landet. Problemet oppstår når noen tar seg betalt for å promotere en bestemt side av Dubai, sier Hegseth, og legger til:

– Dersom content-avdelingen til VG har gjort det samme, er det noe som burde ettergås og absolutt fortjener kritikk. Og det burde jeg ha sett, hvis det stemmer. Når det er sagt, så jobber jeg jo med feltet underholdning, bloggere og kjendiser. Når jeg skriver kritisk, går det også ofte i den retningen, ikke til mediehus og aviser.

Hegseth påpeker at han ikke er ansatt som VG-journalist lenger, men innleid via eget selskap, og overlater til avisen selv å eventuelt svare på kritikk om dekningen.

Mener Norwegian har stort ansvar

– Når det gjelder Norwegian tar Leikvoll derimot feil, for jeg mener jo nettopp at størsteparten av ansvaret hviler på Norwegian og Visit Dubai. Bloggerne er et virkemiddel, brukt for å skjønnmale et sted som handler om alt annet enn glamour og skyskrapere, sier Hegseth.

Han påpeker at han har uttalt seg kritisk om Norwegian til bransjenettstedet Kampanje nylig.

Torsdag 24. januar deltar Hegseth også på en debatt om problemstillingen på Ingensteds i Oslo. Der møter han flere bloggere til debatt, men Norwegian stiller ikke.

– Jeg har jobbet i en uke med å få Norwegian og byråene bak til å stille, men de nekter. De gjemmer seg vekk, mens flere av bloggerne står i debatten og møter til diskusjon. Det er kult gjort av bloggerne, og feigt av Norwegian, sier Hegseth.

Powered by Labrador CMS