På desken i E24. Fra venstre journalist Pål Solheimsnes, publisher Gard L. Michalsen, journalist Eirik Elvevold og utviklingsredaktør Andreas Fosse. Foto: E24
På desken i E24. Fra venstre journalist Pål Solheimsnes, publisher Gard L. Michalsen, journalist Eirik Elvevold og utviklingsredaktør Andreas Fosse. Foto: E24

E24 «drukner» i lesere fra VG, men det er de 15 prosentene som kommer direkte, som er viktigst

Bidrar med halvparten av sidevisningene.

Publisert   Sist oppdatert

Trafikktallene til E24 viser at direktetrafikken - som kun utgjør drøyt 15 prosent av dem som besøker økonominettstedet - betyr veldig mye for dem.

Ansvarlig redaktør Gard L. Michalsen forteller at E24 har cirka to millioner unike brukere i uka. Det store flertallet av disse kommer via forsiden til VG.no, sosiale medier, Google og andre steder.

Direktetrafikken utgjør så langt i år et snitt på litt over 300.000 unike brukere i uka. Cirka en sjettedel av totaltrafikken. Til gjengjeld leser disse mest.

– Disse brukerne er våre viktigste - og de står for over halvparten av alle sidevisningene. Slik sett kan vi si at over halvparten av trafikken vår er direkte.

App er best

På spørsmål om hva de gjør for å øke denne andelen, svarer Michalsen:

– Det kjedelige svaret er at vi har som mål å lage enda bedre og viktigere journalistikk, som gjør at brukerne kommer tilbake.

Mer konkrete tiltak Michalsen trekker fram, er få dem til å velge app-en til E24.

– De som leser oss i app-en, er de som leser aller mest. Disse bidrar i snitt med 25 sidevisninger i uka.

App-en står i dag for 10-12 prosent av totaltrafikken.

Michalsen forteller også at de før sommeren lanserer ny nettside, hvor de bygger litt om.

– Jeg tror vi fortsatt kan vokse i totaltrafikk, men for oss er det aller viktigste nå å bygge en direkte relasjon til enda flere lesere. At de aktivt oppsøker oss for nyheter, og bruker oss oftere.

Siteres mer enn før

Knivingen mellom Dagens Næringsliv (DN) og E24 har ikke blitt mindre etter at Michalsen tok over som redaktør for ett knapt år siden.

Ifølge Medieportalen til Kantar TNS, som måler lesere og ikke unike brukere, er E24 i enkelte måneder nå Norges femte største nettavis på mobil, og tre ganger større enn DN, påpeker Michalsen.

Han trekker også fram at E24 blir stadig mer sitert i andre medier. Og at dette øker. En analyse basert på tall fra Retriver viser at i april 2018 var Dagens Næringsliv sitert 1670 ganger i andre norske medier, mens E24 nådde 496 siteringer. Ett år senere, i april 2019, ble DN sitert 1025 ganger, mens E24 var rett bak med 921.

– Fra under en tredjedel til 90 prosent av konkurrenten, sier Michalsen.

Antall ganger DN og E24 er sitert i andre medier.
Antall ganger DN og E24 er sitert i andre medier.

– Nå var april en spesielt god måned for oss, med mange store saker hvor vi satte dagsorden. Som tallene viser, var vi langt svakere i mai. Men det er artig å se at det går an. Og når vi ser på de første fem månedene av 2019, har vi en vekst på 44 prosent mot året før.

Å bli sitert, og dermed være med å sette dagsorden, mener han er viktig.

– Dette er et viktig mål på veien mot å bli Norges viktigste avis for økonomi og næringsliv, legger han til.

En av dem som historisk sett har sitert DN mye, er nettopp E24. Noe de også er blitt kritisert for.

– Det kan være at vi siterer dem litt mindre enn før, uten at jeg har noe tall på det. For oss er det ikke noe mål å ikke sitere andre i medie-Norge når de har gode saker, men det skal gjøres riktig. Når vi siterer skal vi være sjenerøse med å oppgi kilde og gjerne ha flere lenker tilbake til artiklene vi siterer fra.

Kostnadene øker

E24 Dine Penger AS, som selskapet bak E24, E24+ og Dine Penger heter, har økt omsetningen med 25 prosent fra 2016 til 2018. I samme periode har kostnadene økt enda mer.

Helt bevisst, ifølge sjefen:

– Vi skal bli større og viktigere, og da må vi investere i journalistikken. Det har vi gjort de siste årene, og det skal vi fortsette med.

Våren 2018 kom E24+, som snart runder 5000 betalende abonnenter.

– Vi skal være et åpent nyhetsnettsted, men også E24 er helt avhengig av brukerbetaling fremover. Kanskje kom vi sent i gang med brukerbetaling, men nå er vi i gang - og det er en stor oppside hvis vi gjør ting riktig.

Økonomiske resultater i E24 Dine Penger AS

.201620172018
Omsetning71 89778 89889 78124,87 %
Driftskostnader−64 819−74 599−86 13032,88 %
EBITDA7 0784 2993 652