Fra venstre: Gard L Michalsen, sjefredaktør E24, Lucas H. Weldeghebriel, daglig leder Shifter, Aslaug Ingeborgrud Syvertsen, kommersiell leder Shifter, Ragnhild Oskarsen, administrasjonssjef E24, Ida Barth Thomassen, administrerende direktør E24 og Per-Ivar Nikolaisen, redaktør Shifter.
Foto: Alexandra Gjerlaugsen
E24 kjøper seg inn i Shifter
Vil samarbeide både redaksjonelt og kommersielt.
Næringslivsavisen E24 har kjøpt åtte prosent av aksjene i gründeravisen Shifter, skriver E24 i en pressemelding.
– Vi gleder oss til å være med å bygge Shifter videre som en selvstendig nettavis, samtidig som vi samarbeider på en måte som kan styrke begge mediehusene, sier E24-direktør Ida Barth Thomassen ifølge pressemeldingen.
Gjennom en emisjon skyter E24 inn frisk kapital i Shifter Media AS, og vil eie åtte prosent av selskapet. Selskapene har samtidig inngått en langsiktig avtale om å samarbeide både redaksjonelt og kommersielt.
– Vi ser nå på flere spennende muligheter på kommersiell side, og sammen håper vi å bygge flere produkter og tjenester som blir attraktive for vår felles målgruppe, sier Barth Thomassen.
E24-redaktør Gard L. Michalsen legger til:
– Våre lesere er interessert i journalistikk om gründere, teknologi og innovasjon, og nå kan vi gi dem mer av det – samtidig som Shifter får flere lesere og en sterkere posisjon. Gjennom E24 kan de sette dagsorden for langt flere enn i dag..
Gründer og daglig leder Lucas Weldeghebriel i Shifter mener de og E24 utfyller hverandre.
– Shifter har bygget en solid posisjon blant teknologigründere og fremoverlente, unge næringslivsledere. Nå var tiden inne for å skalere både innholdet og selskapet. Vi kan ikke tenke oss en bedre partner enn E24 og Schibsted, som har en track record i å få selskaper til å vokse.
Både han og medgründer Nikolaisen har bakgrunn fra Schibsted-systemet.