Ansvarlig redaktør Stig Jakobsen og journalist Rune Ytreberg i iTromsø lanserer nordnorsk samarbeidssatsing denne uka.
Ansvarlig redaktør Stig Jakobsen og journalist Rune Ytreberg i iTromsø lanserer nordnorsk samarbeidssatsing denne uka.

Lanserer nordnorsk næringssatsing midt i annonsetørken: – Har vært en stor positiv overraskelse

iTromsø-sjefen har hatt planen i magen i fem år.

Publisert

– Tanken har vært der i fem år, siden jeg begynte i jobben i iTromsø. Det var tydelig at vi var svake på noen områder. De andre har vi fått fikset raskt på, men næringslivet har vært den siste verketåa. Vi trengte å komme ordentlig på banen, og skjønte at vi trengte gode folk for å løfte temaet, sier ansvarlig redaktør Stig Jakobsen i iTromsø.

Denne uka har han sjøsatt en fersk samarbeidssatsing på næringslivsdekning innen Polaris Media Nord-Norge, med Harstad Tidende, iTromsø, Altaposten, Folkebladet, Framtid i Nord, Andøyposten, Vesteraalens Avis og VOL som deltakere.

Vil i dybden

Satsingen, som har fått det enkle navnet «Næring», tar mål av seg til å også gå i dybden i det nordnorske næringslivet.

– Flere av våre nylige ansettelser har blitt gjort med tanke på dette, og nå føler vi oss rustet til å levere svært godt på næringsområdet. Ikke bare dekke butikkåpninger og løpende nyheter, men også gå i dybden, følge pengene og maktstrukturene, sier redaktøren.

iTromsø har den siste tiden gjort flere ansettelser av journalister med bred næringskompetanse, og Jakobsen forteller at Rune Ytreberg og Jan Harald Thomassen nå blir lederfigurer for satsingen.

Skup-vinneren Ytreberg var lenge DNs mann i Tromsø, og gikk til iTromsø i januar. Thomassen kom fra NRK Finnmark.

– De blir spydspissene, og skal koordinere arbeidet, sier Jakobsen.

Stor etterspørsel

Redaktøren har selv påpekt at timingen for lanseringen kan virke snodig, midt under en økonomisk krise med massivt, men fremdeles uvisst omfang for næringslivet.

Men lanseringstidspunktet gir god mening, mener Jakobsen.

– Leserinteressen for næringslivsstoff har ikke akkurat blitt mindre under koronakrisa, snarere tvert imot. Vi er inne i en tid der ting skifter fra dag til dag. Brått reises det spørsmål ved om store institusjoner, som man nærmest har tatt for gitt, kommer til å eksistere i framtida, beskriver Jakobsen, med henvisning til blant annet Hurtigrutens kamp for å overleve.

Lanseringen har likevel bydd på en positiv overraskelse, etter at avisene markerte startskuddet med et papirbilag med næringstema.

– Da dukket det brått opp mange annonsører vi ikke har fått i Tromsø tidligere. De ser nok at de her kan nå bredere ut enn bare til folk i Tromsø. Det har vært en stor positiv overraskelse, og etterspørselen er faktisk så stor at vi nå kommer til å gjenta det som egentlig skulle være en «one-off», sier Jakobsen om papirbilaget.

Schibsted-samarbeid

Saker produsert av satsingen kan allerede leses i spalter langt utenfor Nord-Norges grenser også:

Polaris er i gang med samarbeid og stoffutveksling med Schibsted-satsingen E24. Schibsted er for øvrig største aksjonær i Polaris Media.

– De har allerede begynt å bruke saker fra oss, og vi bruker saker fra dem. Så vi er i gang. Vi knar fortsatt på hvordan et samarbeid skal fungere, men vi ser at vi passer hverandre som hånd i hanske når det gjelder dekningsområder, sier Jakobsen.