Dobbeltklage mot E24 og VG førte ikke fram

Har ikke brutt god presseskikk.

Publisert Sist oppdatert

Pressens Faglige Utvalg (PFU) konkluderte med at E24 og VG ikke har brutt god presseskikk i klagen mot E24-saken «Kina-hjelperen», om investor Chris Rynning.

Det var Rynning som klaget inn de to mediene.

«Slik utvalget ser det, har klager fått svare på det vesentlige, og E24 har presentert relevante fakta. Utvalget kan derfor ikke se at det er grunnlag for å konkludere med at omtalen ikke er tilstrekkelig balansert eller at den skulle være usaklig», skriver PFU i sin konklusjon.

Flere i utvalget mente imidlertid at ingressen var veldig spisset. Det ble også påpekt at leseren sitter igjen med et etterlatt inntrykk av at noe er galt.

Konklusjonen ble imidlertid at E24 gikk fri etter en samlet vurdering.

For VG sin del handlet det om forsidehenvisning, siden artikkelen var publisert på E24s plattform.

«Selve artikkelen er ikke publisert på noen plattformer underlagt VGs ansvarlige redaktør. E24 er et selvstendig selskap med egen redaktør. Formelt sett kan dette sammenlignes med at sol.no og andre nyhetsaggregatorer publiserer henvisninger til artikler i nettaviser», skrev VG i sitt tilsvar.

VG ble heller ikke felt av PFU.