Annonseinntektene opp hos Edda

Mens Mecoms samlede annonseinntekter går tilbake, øker de i Norge i tredje kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medieselskapet Mecoms foreløpige kvartalsrapport for tredje kvartal forteller at ytterligere 50 millioner euro av gjelden er nedbetalt. Nå gjenstår litt over 2,9 milliarder kroner i gjeld.

Ifølge rapporten som ble offentliggjort på fredag, er driftsresultatet positivt takket være kostnadsreduksjonene i konsernet, men det står ingenting om hvordan resultatet faktisk endte. I Nederland, Danmark og Polen går annonseomsetningen tilbake, mens den norske Edda Media går tre prosent fram, sammenlignet med samme periode i fjor.

Opp

Så langt i år har Edda Media økt reklameomsetningen med én prosent, sammenlignet med årets ni første måneder i fjor. Mecom samlet har ved samme tid gått tilbake med tre prosent.

Inntektene fra avissalg økte med én prosent i perioden over hele Mecom, mens tilsvarende tall fra første halvår var på to prosent.

Omsetningen i mediekonsernet falt med en prosent i tredje kvartal, samtidig som at kostnadene ble redusert med fire prosent sammenlignet med fjoråret.

Solgt

For litt over en måned siden varslet Mecomsjef David Montgomery at han vil trekke seg som administrerende for medieselskapet han selv har vært med på å bygge opp. Samtidig dukket nye spekulasjoner opp om Edda Media kan bli solgt.

Eddasjef Karl Gunnar Opdal sa da til Journalisten at Montgomerys varslede avgang uansett ikke vil endre på driften i den norske delen av medieselskapet.

Powered by Labrador CMS