Kraftig bedring i Mecom
Og nå skal aksjonærene Mecom endelig få igjen for investeringene.
Det kommer fram av mediekonsernets resultatrapport. Opplagsinntektene i Mecom er opp en prosent, og endte i fjor på i underkant av 4,4 milliarder. I motsatt ende falt annonseinntektene i selskapet med 4,4 prosent til rundt 5,2 milliarder kroner.
I London
Kostnadene er i samme periode redusert med fem prosent til like under 10 milliarder kroner. I løpet av fjoråret ble gjelda til selskapet redusert med en halv milliard kroner og er nå på 2,5 milliarder.
– Dette er gode resultater og viser resultatet av den suksessfulle omleggingen i 2009, og fortsettelsen av vår strategi om å gjøre Mecom til et moderne multimedieselskap, sier styreleder og fungerende direktør Stephen Davidson i meldingen fra selskapet.
Selv om Davidson mener det fortsatt er en hel del å gjøre i selskapet David Montgomery bygget opp og måtte forlate i fjor, så er fremtidsutsiktene så stor i det lånefinansierte medieselskapet at de vil begynne å betale utbytte til aksjonærene. Dette begynner Mecom med denne høsten.
Oslo
Edda Media har vært en betydelig aktør i Mecoms digitale strategi. Avisene har vært førende i omleggingene i forholdet av ressursbruk mellom papir og digitalt. Edda opplevde en kraftig vekst i løpet av fjoråret. Edda er nummer to på listen over land i Mecom målt i driftsoverskudd. Mens Nederland med selskapene Wegener og Limburg leverte et driftsoverskudd på nesten 800 millioner kroner, leverte Edda på 225 millioner. Det er en forbedring på 67 prosent fra 2009, og det er litt bedre enn Danmark som så driftsresultatet øke med 57 prosent til omtrent 200 millioner kroner.
I Polen var resultatet svakt fram med 6 prosent til 72 millioner kroner.