David Montgomery. Foto: Birgit Dannenberg
Begredelig februar i Mecom
Montgomery håper likevel at markedet vil snu.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Februar var den verste måneden i medieselskapet Mecoms levetid. Dermed ble ikke rapportene fra første tertial særlig god lesning for investorene som har satset på Mecoms oppkjøpsstrategi.
Svakt
Ifølge selskapets tertialrapport falt omsetningen med 14 prosent. Reklamesalget falt i samme periode med 22 prosent. Februar skal være den verste måneden.
Videre skriver selskapet at kostnadene er redusert med i overkant av i overkant av 400 millioner kroner i hele konsernet i samme periode, sammenlignet med fjoråret. I børsmeldingen skriver Mecom-ledelsen at de har tro på å ha spart nesten 700 millioner kroner i inneværende år og at dette skal bidra til å demme opp for annonsesvikten.
Norske Edda Media har mistet 20 prosent av reklamesalget i perioden, mens Nederland og Danmark falt med henholdsvis 22 og 25 prosent. I Polen var fallet mer moderat og er så langt på 13 prosent.
Stabilt
Opplagsinntektene skal være stabile, og fornyingsraten på abonnementene synes å være slik ledelsen i det gjeldstyngede medieselskapet forventet.
Gjelda til Mecom er i perioden redusert med i overkant av 1,1 milliarder kroner. Dermed skylder Mecom bankene i overkant av fem milliarder etter salget av den tyske operasjonen og Edda Nordvest.
Utdatert
Mediekonsernet har håp for fremtiden, trass i at den er vanskelig å forutsi. Selskapet skriver at Mecom reposisjonerer seg til å være et innholdsselskap, i stedet for et avisselskap. Edda forventer at nettinntektene vil stå for 10 prosent av annonseomsetningen i konsernet i inneværende år.
– Finanskrisen har ført til at industrien endelig har fortstått at den tradisjonelle avisdriften ikke lenger er effektiv og økonomisk bærekraftig, sier administrerende direktør David Montgomery.