Jan Moberg. Foto: Martin Huseby Jensen
Jan Moberg. Foto: Martin Huseby Jensen

Foreslår ny mediefusjon

Adressa vil ha deler av Edda, mens Edda vil ha hele Adressa.

Publisert Sist oppdatert

De siste dagene har flere av landets aviser omtalt Adresseavisens Per Axel Kochs ønske om å kjøpe Edda Medias fire aviser i Møre og Romsdal. Edda Media var tidligere inne på eiersiden i Adresseavisen, men solgte seg ut like før Mecom formelt overtok det som var Orkla Media.

– Passer sammen

Administrerende direktør Jan Moberg i Edda Media har gjort det klart at det ikke er aktuelt å selge Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke, Driva eller Åndalsnes Avis til Polaris. Derimot har han en helt annen tanke.

– Polaris Media ville passet inn i Edda Media, det er ingen tvil om det, sier han og indikerer at en fusjon mellom de to selskapene kunne vært interessant.

– Når Adressa mener at våre aviser i nordvest passer inn i Polaris, så må vi si at Adresseavisen passer veldig godt inn hos oss, fortsetter han.

Ikke drøftet

– Er det aktuelt å kjøpe Adressa, eventuelt Polaris?

– Det får vi se på, det kommer an på prissetting og situasjonen er jo en helt annen enn for to år siden. Vi må vurdere seriøst om dette er ting vi vil gå videre med. Men det er altfor tidlig å si om dette er noe for oss, svarer Moberg.

Han forklarer at ideen om en fusjon mellom Edda og Polaris så langt ikke har vært drøftet på noe nivå.

– Vi må holde alle muligheter åpne. Det er store endringer i mediemarkedet, og da må vi se på alle strukturer. Om det er realistisk eller ei, vet jeg ikke.

En annen linje

På Heimdal i Trondheim har ikke konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media tenkt tanken.

– Vår linje ligger klar. Vi ønsker å få til et best mulig strategisk samarbeid med Media Norge, vi har jo historie med disse avisene. Edda er en eier som har en annen retning enn det styret har vedtatt. Så det har vi ikke tenkt på.

– Men er det en idé?

– Man kan stille hypotetiske spørsmål. Vi har lagt vårt løp med Polaris Media, sier Koch.