Alf Hildrum, konsernsjef i TV2. Foto:Kathrine Geard
Beste fra TV 2 noensinne
Overskudd på 485 mill., samtidig stiger driftskostnadene.
Det var en særdeles fornøyd TV 2-sjef Alf Hildrum som kunne fortelle at TV 2 i 2011 la bak seg det absolutt beste året i kanalens historie. Driftsinntektene var på nesten 3,2 milliarder kroner, en forbedring på 493 millioner kroner fra 2010.
Driftskostnadene økte i samme periode med 435 millioner kroner til 2,712 milliarder kroner. Det ga tv-selskapet et driftsresultat på 485 millioner kroner og en driftsmargin på 14 prosent.
Kostnadene øker
– Marginen ligger i det området det bør for å takle skiftene i markedet, forklarte Hildrum under pressekonferansen.
Selv med gode resultat gjorde Hildrum det klart at selskapet uansett må fortsette å drive effektivt uten de dramatiske tiltakene selskapet var gjennom i perioden 2008 til 2010. I denne perioden nedbemannet selskapet med i underkant av 200 årsverk. Tiltakene TV 2 gjennomførte den gang var avgjørende for at det skulle sikres vekst i selskapet.
I 2011 var driftskostnadene mer enn 500 millioner kroner høyere enn de var i 2008, da selskapet påbegynte kuttene.
Til Journalisten forteller Hildrum at det er flere årsaker til de økte kostnadene, blant annet kjøp av fotballrettigheter og investeringer i sendeskjema.
– Og så har vi ansatt nye folk til nye oppgaver, samt at vi i noen grad har reversert noen av kuttene som ble gjennomført.
Utfordring
TV 2-sjefen forteller samtidig at måten selskapet driver TV på alltid vil ha høyere kostnader enn konkurrentene som følge av nyhetsproduksjon og drift i to byer.
– Det er en utfordring å holde kontroll på kostnadene, og vi må i gode år ha driftsmarginer på det nivå vi har i dag.
Hildrum forklarte samtidig at, selv om TV 2 er drevet av reklameinntekter, blir andre inntekter stadig viktigere. Inntekter fra distribusjon og brukerbetaling var i fjor på 1.248 millioner kroner, av dette anslår TV 2 ledelsen at distribusjonsinntektene i fjor utgjorde 40 prosent.
Flere bein å stå på
På tampen av fjoråret fikk TV 2 medhold i kabeltvistnemda som medførte at kabeltv-selskapene måtte betale mellom 50 og 60 millioner kroner mer i distribusjonsinntekter for 2010. Ifølge bransjebladet Kampanje vil det bety mellom 80 og 90 millioner kroner i økte årlige distribusjonsinntekter for TV 2.
Også brukerbetaling er et område som er i vekst. Ifølge ledelsen i selskapet økte antall brukere og inntekter på Sumo med 50 prosent i fjor. Men hvor mange som abonnerer på tjenesten, ønsker de ikke å formidle nå. Men markedsdirektør Bjørn Gunnar Rossvoll forklarte at Sumo er landets største distributør av kamper fra Premier League.