Jan Thoresen, Egmont
Bevisstgjør rundt egensaker
KLIPPJOURNALISTIKKEN: Hos Klikk.no konkurreres det om å produsere de beste sakene. De skal være laget fra grunn av.
Egmonts forbrukernettsted publiserer mer enn hundre artikler i løpet av ei uke. Dette innholdet er det viktig er så kvalitetsmessig godt som mulig, og da skal det helst være saker og tester journalistene har arbeidet fram fra start. Ikke noe de bare har hentet fra utenlandske kilder, forteller redaktør Jan Thoresen.
For å få dette til arbeides det med en bevisstgjøring for at journalistene skal produsere flere egensaker fremfor å hente innhold fra andre nettsteder, eller bilder fra Instagram
– Vi ønsker å gå ut og møte folk og ta bildene selv, sier Thoresen.
Redaktøren forteller at det klart er fristende å finne en god sak i utenlandske medier, hente to eller kanskje tre kilder fra disse og så kontakte en norsk ekspert før saken hales i havn. Fremfor å finne kildene selv.
– Vi så vi ikke var så gode som vi ønsket. Kildekriteriene våre (se faktaboks) sier at vi skal ha to uavhengige kilder som ikke skal ha kommersielle interesser i det de snakker om. Men for å få høy nok kvalitet, må vi gjennomføre våre egne råd, sier han.
Bevisstgjøringen er i og for seg ikke helt ny, men nå har de i Klikk.no tatt seg selv i nakken. Derfor avholdes det konkurranse om månedens beste egensak.
– Vi gjennomfører 2.000 tester i året og disse gjør vi fra grunnen av. Men så har ting lett for å skli ut når hverdagen kommer. Journalistene skal levere og da er det lett å ty til andre kilder. Klikk.no skal ha stor trafikk, men innholdet vårt skal også ha høy kvalitet. Det er lett å få høy trafikk på dårlige kvalitet, men det er dårlig butikk.
Den første «Jeg har gjort det selv-prisen» er ennå ikke kåret siden konkurransen er i sin første måned.