Eneleder Roger Aarli-Grøndalen i Eidsvoll Ullensaker Blad. Foto: Glen Widing/Eidsvoll Ullensaker Blad
Eneleder Roger Aarli-Grøndalen i Eidsvoll Ullensaker Blad. Foto: Glen Widing/Eidsvoll Ullensaker Blad

Lokalavis kutter mandagsutgaven

Frigjør ressurser for å satse digitalt.

Publisert Sist oppdatert

– Mandagen er den dyreste utgaven i uken og den med færrest annonser gjennom uken.

Slik begrunner ansvarlig redaktør og administrerende direktør Roger Aarli-Grøndalen i uavhengige Eidsvoll Ullensaker Blad (EUB) at de i juni slutter å utgi avis på mandager. Fra da av vil avisen som hadde et opplag på 6.999 eksemplarer i fjor komme ut fire ganger i uken.

– Vi dekker mange arrangementer i helgene. Mange av dem er det frilansere som dekker. Med dette frigjør vi ressurser på desken til å redigere og publisere disse sakene mer eller mindre fortløpende gjennom helga. Det gjør det også mulig for oss å lage en bedre og fyldigere lørdagsavis. Mye av mandagsavisen må i dag produseres parallelt med lørdagsavisen.

Samtidig ble det allerede denne uken innført det enelederen karakteriserer som en «porøs mur» på nett. Abonnenter får full tilgang til sakene som legges ut på nett. Andre får lese tre «hengelåssaker» i uken. Men saker leserne kommer til gjennom sosiale medier teller ikke med. Redaktøren sier at de ikke kommer til å legge ut absolutt alt fra papirutgaven, selv om målet er å gjøre det på sikt.

I en melding på avisens nettside begrunner redaktøren omleggingen med at det skal satses mer digitalt, og på e-avis i tillegg til nettutgaven.

– Stadig flere lesere - i alle aldere - velger nett framfor papir for å få sine daglige doser med nyheter. Det betyr at vi må sette inn flere ressurser digitalt, skriver redaktøren for den uavhengige avisen, der medieinvestor Odd Reidar Øie er største eier med nær 38 prosent av aksjene.

Tøff annonsestart

Samtidig begrunnes omleggingen også med at det har vært en tøff start på 2015 for annonsemarkedet på papir. Avisen har ikke vært med i noen annonsesamkjøring siden 2012, og har derfor eget salgsapparat på huset. Etter en svak økning i annonseinntektene fra 2013 til i fjor har det gått tyngre.

– Januar og februar var som å løpe inn i en mur. Det var ekstremt vanskelig å få inn annonser. Det var fryktelig tøft. Mars og april har vært noe bedre.

Årsaken til endringene i annonsemarkedet tilskriver redaktøren først og fremst lokale forhold.

– Det kan ha vært et etterslep fra 2014. Det var et spesielt år i Eidsvoll med grunnlovsjubileet og åpningen av et nytt kjøpesenter.

Overskudd

Avisen oppnådde i fjor et overskudd på bunnlinjen på en 256.000 kroner, ned fra 360.000 kroner året før. Den største konkurrenten i området er Romerikes Blad. Eidsvoll Ullensaker Blad står sterkest i Eidsvoll kommune, med en dekningsgrad på rundt 50 prosent mot konkurrentens 10 prosent. I Ullensaker kommune, der EUB har et lokalkontor med tre journalister, er situasjonen omvendt.

– Vi er i et ekstremt vekstområde. Det bør være mulig med et redaksjonelt produkt her med nærheten til flyplassen og Oslo. Dette er Stor-Oslo i praksis, sier Aarli-Grøndalen.

Avisen hadde i fjor et opplag på 6.999 eksemplarer. Det er ned nesten 12 prosent fra 7.933 i 2009.

Endringene som gjøres får ingen konsekvenser for abonmentsprisene.

Ifølge Romerikes Blad er det ingen av de andre lokalavisene på Romerike som har planer om å redusere i utgivelsene.

Powered by Labrador CMS