Generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund forteller at PFU har som mål å bruke 90 dager på full behandling av en klagesak.

Behandlingstiden bedrer seg i PFU. Men det er fortsatt et stykke igjen til målet

Har satt seg mål om 90 dagers behandlingstid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter 2017 har behandlingstiden for klager til Pressens Faglige Utvalg (PFU) steget kraftig. Som Journalisten har omtalt tidligere tar det nesten to måneder lengre tid å få behandlet en klage i dag enn hva det gjorde tilbake i 2017.

Nå har Norsk Presseforbund, som utgjør PFU-sekretariatet, satt seg konkrete mål om hvor lange behandlingstiden skal være.

Bedring

Etter en gjennomgang Journalisten har gjort av uttalelser i PFU-basen er det imidlertid bedring å spore i år.

Behandlingstiden i 2021 ligger i snitt på 139 dager. Det er høyere enn 96 dager, som snittet var i 2017, men sammenlignet med de siste fire årene er det en betraktelig bedring.

I forhold til i fjor er behandlingstiden redusert med rundt én måned.

– Jeg opplevde vi ble vesentlig bedre stilt mot slutten av året i år. Det er viktig å si at det er flere ting som påvirker tiden. Det ene er hvor mye partene selv bruker i tilsvarsrunden, som vi i begrenset grad kan påvirke. Men vi skal stramme inn på frister og vi har helt klart planer om å få saksbehandlingstiden ytterligere ned, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen, til Journalisten.

90 dager

PFU har satt seg følgende mål for hvor lang tid man bør bruke på å behandle en klage:

I en full klagesak er målet at det fra innsendt klage til konklusjon skal ta 90 dager, mens det fra avsluttet tilsvarsrunde skal ta 45 dager.

I sakene som får forenklet behandling, er målet at det skal ta 30 dager fra innsendt klage til konklusjon.

– Vi ser altså på to datoer. Fra klage til konklusjon og fra tilsvarsrunden er ferdig til saken er avgjort i PFU. Å få ned behandlingstiden handler mye om tydelige frister og tydelige mål. Nå har vi også fire saksbehandlere på plass, og det tror jeg vil få ned tiden med mindre klagemengden øker voldsomt eller noe annet stort skjer, sier Floberghagen.

I 2021 ble det gitt 137 uttalelser i forbindelse med klager til PFU.

Powered by Labrador CMS