Terje Bringedal forteller om rekordpåmelding til Årets bilde. Foto Kathrine Geard
Skup provoserer fotografene
Så lite fotofaglig at redaksjonene ikke sender fotografer til Tønsberg.
Gravekonferansen Skup er i gang i Tønsberg. Denne helgen skal norsk presses beste graveprosjekt kåres.
Leder Terje Bringedal i Pressefotografenes klubb (PK) er tilstede. Men mange fotografer får ikke innvilget tur til den eller en av de andre konferansene fordi det ikke er mange nok fotofaglige sesjoner under konferansene, og derfor heller ikke relevant å sende dem dit.
Provosert
– Det er provoserende, og det irriterer meg. Skup er til for NJs medlemmer og de får driftsstøtte fra vederlagsmidlene, og der er fotografene store bidragsytere. Da burde det også være sesjoner for oss, sier Bringedal til Journalisten.
I år har Skup lagt opp til en sesjon med Bringedals VG-kollega Harald Henden. Bringedal understreker at Henden er en meget dyktig fotograf, men det er ikke relatert opp mot fotoyrket på en måte som gjør at pressefotografene vil ha særlig faglig verdi av å høre på foredraget.
– De må bygge opp konferansen med flere sesjoner med mer matnyttig innhold for fotografene. Selvfølgelig skal fotografene også høre på andre forelesninger enn om foto. Problemet er bare at de som sitter på pengene ikke vil sende dem dit siden DE mener det ikke er faglig innhold for fotografene.
Tyst fra konferansene
Selv fikk Bringedal ikke innvilget sin søknad til Skup. Med unntak av i fjor har lederen av PK fått avslag fra arbeidsgiveren hvert eneste år de siste årene. Og Skup er ikke den eneste journalistkonferansen som ikke fokuserer på foto. Det opplever Bringedal som arrogant. Og når lederne for de forskjellige konferansene samles, forsøker han gang på gang å få de ansvarlige til å holde litt fokus på foto, men interessen er likevel laber.
– Sommerkonferansen er den eneste jeg har hørt fra så langt. De vil ha en utstilling, men ellers har det vært tyst. Konferansene legger ikke vekt på å tiltrekke seg fotografene.
Bringedal mener at Skup og de andre konferansene har nok av gode tema å ta av. Som dokumentarer fra avisene. Fotografene utgjør en stor og viktig del av arbeidet med slike dokumentarer. Eller som Bringedal sier; to hoder tenker bedre enn ett, selv om det ene er journalist.
Fotokurs på Skup
I fjor snakket mange om VGs eksponeringer av Anders Behring Breiviks rekonstruksjon på Utøya som et skup. En sesjon om hvordan de jobbet med å få disse bildene, mener Bringedal er et konkret eksempel Skup kunne hatt under helgens konferanse.
– Her samles «eliten» innen norsk journalistikk og så utelukker man fotografene. Jeg vet det provoserer mange fotografer og som på sikt kan svekke NJs rekruttering fra fotografenes rekker. Unge fotografer og frilansere spør seg hvorfor de skal melde seg inn når de ikke får noe faglig igjen. Selvfølgelig får de hjelp om behovet melder seg, men det handler for dem uten fast jobb om å passe på pengene sine.
Bringedal mener NJ nå bør legge føringer på programkomiteene i de forskjellige journalistkonferansene for å heve andelen fotofaglige sesjoner.
– Mens Skup har holdt til i Tønsberg har de hatt noen hundre sesjoner, og kanskje tre–fire av disse har vært fotofaglig. Det er for dårlig. Skup holder elementære datakurs, hvorfor kan ikke noen av disse brukes på fotofaget?
Viktig å tenke foto
NJ-leder Elin Floberghagen sier hun er enig i at journalistkonferansene bør tenke på pressefotografene når de lager programmene, det opplever hun er et vesentlig innhold å ha med.
– Og så tror jeg PK og fotografene bør engasjere seg i de regionale konferansene når programmene skal planlegges.
Hun viser til at NJ gir 1,6 millioner i støtte til konferansene i år, akkurat som i fjor. Dette inkluderer også Dok12. Disse konferansene, forteller Floberghagen, skal gjenspeile journalistikken i Norge i dag.
– Og så tror jeg ikke NJ skal detaljstyre innholdet i programmene, men heller overlate disse til et sterkt lokalt engasjement.
Ikke flinke nok
Avtroppende Skup-leder Heidi Molstad Andresen sier til Journalisten at det handler mer om tilfeldigheter enn bevisste handlinger at det i år er én fotosesjon og i fjor ingen.
Diskusjonene er ifølge Andresen særlig aktive når programmet skal settes, og at det er så mye man vil ha med på konferansen. Noen ganger omhandler det foto, andre ganger ikke.
– Det er tilfeldig. Foto er viktig, og når vi tenker at vi må ha sesjoner som handler om metode, tenker vi kanskje ikke alltid på foto som metode. Men det er jo nettopp det. Foto har vi ikke vært sterke på.
Hun avviser ikke at Skup kunne hatt fotokurs slik de har datakurs. Men da vil hun ha begge deler uten at tilbudet reduseres.
– Jeg er ikke uenig med Bringedal om dette, vi kan gjerne ha hands-on fotokurs. Men jeg vil ha begge deler.