Heldigitale mediedager
I kveld starter Nordiske Mediedager.
Vi ble med i kulissene da Nordiske Mediedager ble spilt inn i et studio
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. For å «minske hjerteflimmer».
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tre, to, en...
– Hello, can you hear me? I am here in an empty studio, missing the roar of the crowd.
Stian Blipp har endelig fått kontakt med leder i den digitale plattformen Twitch, Adam Harris. De har 20 minutter på seg til å snakke om den Amazon-eide strømmeplattformen som kanskje ikke er så kjent utenfor gamingmiljøene.
Blipp i Norge, og Harris fra USA.
I år som i fjor arrangeres Nordiske Mediedager (NMD) digitalt. I fjor ble de tatt på senga, og måtte hive seg rundt, noe som resulterte i at nettet falt ut og at sendingene bufret i tide og utide.
Avgjørelsen om å kjøre årets festival digitalt ble tatt i november. Seksjonene er kortere enn vanlig og alle de utenlandske foredragsholderne kjøres i opptak. Mens den «norske» delen av mediedagene i stor grad skal sendes direkte.
Digital planlegging
Alt er nøye planlagt. De internasjonale deltagerne intervjues en uke før NMD går av stabelen, det er for å minske hjerteflimmer, ifølge festivalsjef Guri Heftye.
Med prosjektleder Silje Iversen Hammersland, kommunikasjonsansvarlig Yvonne Røysted, og produsenten Kulturoperatørene har hun jobbet for å få på plass den digitale løsningen i et halvt år nå, det har de gjort i samarbeid med programkomiteen, som består av representanter fra TV 2, NRK, Bergensavisen, Bergens Tidende, Universitetet i Bergen, Dagens Næringsliv og Monster.
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene.
Planleggingen har skjedd digitalt, noe som ifølge festivalsjefen ikke har vært helt ideelt.
– Det siste året har vi møtt hverandre fysisk én gang. Det har vært det vanskeligste, for det å sitte og drodle på Teams er som å hive en ball mot en blå tjukkas. Det har vært krevende, sier Heftye til Journalisten.
Hun er på plass i studio når første planlagte intervju skal filmes.
– Vi hadde et luftrom i høst, vi var i Steigen og satt premissene for programmet, da trodde vi fortsatt at vi skulle møtes fysisk 2021. Jeg stod jo på opptaket i fjor og sa: «Da sees vi til kollektiv klemming i 2021», sier hun.
Savner å være knutepunkt
Festivalsjefen legger ikke skjul på at hun kommer til å savne den fysiske tilstedeværelsen.
– Mediedagene handler egentlig bare om mennesker og fysiske møter. Vi er så mange som kommer til Bergen i mai, uavhengig av om du jobber med TV, media eller journalistikk, alle er der, sier Heftye.
– Vi savner å være knutepunktet. 60-70 prosent av de tilreisende skal ikke hente i barnehage, de skal ikke i møter. De er der for diskutere fag og ta en øl med gamle kolleger, den biten mangler nå som vi kun sender digitalt, legger hun til.
Programmet starter i år med kulturministeren onsdag 5. mai, så går det slag i slag med innlegg, debatter og til slutt underholdning.
Med hele 2.500 påmeldte er det i år rekordmange som skal følge den digitale sendingen.
Om neste års mediedager blir digital eller ikke, tør ikke Heftye å svare på. Men hun er trygg på at folk kommer til å ønske å samles igjen.
– Er det noe dette året har lært oss er at det ikke er det samme med det digitale. Noe av attraksjonen med mediedagene er at du får møte mange av de internasjonale navnene live, sier Heftye - og legger til:
– Mange har sagt at vi sikkert får mange flere store navn til å bidra nå som arrangementet er digitalt, men det er ikke nødvendigvis sånn at store amerikanske navn ønsker å sitte på hjemmekontoret og snakke i en rute, de vil jo mye heller ta med seg kona til Norge og «see the fjords» i en uke enn å gjøre et intervju på 20 min med noen de ikke kjenner.