Netflix og andre videotjenester tar seere og markedsandeler fra vanlig lineært TV.
Netflix og andre videotjenester tar seere og markedsandeler fra vanlig lineært TV.

Halvparten av befolkningen dropper lineær-TV

Men ser like mye tv.

Publisert Sist oppdatert

Andelen som så på lineær-TV falt med 12 prosentpoeng fra året før. Kun 48 prosent ser på direktesendt TV en gjennomsnittsdag.

Siden 2010 har andelen TV-seere i befolkningen falt med hele 34 prosentpoeng, viser tall fra Norsk mediebarometer 2019.

– I begynnelsen av tiåret var andelen fjernsynsseere på 82 prosent, mens i 2019 var den 48 prosent, sier Emma Castillo Schiro, som er ansvarlig for Norsk mediebarometer 2019

Nedgangen i andel fjernsynsseere bør sees i sammenheng med utviklingen av ulike typer nettbaserte video- og filmmedier, og økningen i andelen som benytter seg av disse.

– De som så på TV i 2019 brukte i gjennomsnitt 2 timer og 45 minutter foran TV-skjermen, like lenge som året før, sier Schiro.