Foto: Crestock.com

Forventer tv-stup

Utsiktene er ikke gode for det britiske reklamemarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

ZenithOptimedias prognose for reklamemarkedet på TV synes å være dystre i England, men det er papiravisene som får svi mest, skriver MediaGuardian.

Tilbake

Selskapet har laget prognosen på bakgrunn av omsetningsfallet for reklame i bil- og detaljhandelen. Reklameomsetningen i disse bransjene har i første kvartal gått tilbake med henholdsvis 27 og 45 prosent år mot år.

På bakgrunn av dette slår ZenithOptimedia fast at reklamen i fjernsynsmarkedet vil falle med 17 prosent i årets to første kvartal. Det ventes en tilbakegang på åtte prosent i andre halvår.

Tøft

For avismarkedet er situasjonen enda tyngre. Selskapet forventer at flere avistitler vil bli lagt ned i løpet av året, og da spesielt de lokale gratisavisene.

ZenithOptimedia forventer en tilbakegang på 14,6 prosent i sektoren, med en ytterligere økning neste år.

I Norge forventer Institutet för reklam- og mediestatistikk (IRM) at hele reklamemarkedet vil gå tilbake med 10 prosent år mot år. IRM mener det vil gå verst utover papiravisene.

Powered by Labrador CMS