Foto: Crestock.com
Forventer tv-stup
Utsiktene er ikke gode for det britiske reklamemarkedet.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
ZenithOptimedias prognose for reklamemarkedet på TV synes å være dystre i England, men det er papiravisene som får svi mest, skriver MediaGuardian.
Tilbake
Selskapet har laget prognosen på bakgrunn av omsetningsfallet for reklame i bil- og detaljhandelen. Reklameomsetningen i disse bransjene har i første kvartal gått tilbake med henholdsvis 27 og 45 prosent år mot år.
På bakgrunn av dette slår ZenithOptimedia fast at reklamen i fjernsynsmarkedet vil falle med 17 prosent i årets to første kvartal. Det ventes en tilbakegang på åtte prosent i andre halvår.
Tøft
For avismarkedet er situasjonen enda tyngre. Selskapet forventer at flere avistitler vil bli lagt ned i løpet av året, og da spesielt de lokale gratisavisene.
ZenithOptimedia forventer en tilbakegang på 14,6 prosent i sektoren, med en ytterligere økning neste år.
I Norge forventer Institutet för reklam- og mediestatistikk (IRM) at hele reklamemarkedet vil gå tilbake med 10 prosent år mot år. IRM mener det vil gå verst utover papiravisene.