VG eller NRK størst?

Personmåling mer prestisjetung enn trafikkmåling, mener mediebyrådirektør.

I går skrev NRK at allmennkringkasteren for første gang hadde Norges største nettsted etter å ha passert VG Nett. Ifølge uoffisielle tall fra nettmålingen Norsk Internettpanel (NIP), som NRK gikk ut med, var 717.000 nordmenn innom NRKs nettsider daglig i løpet av uke 25. Det samme tallet for VG Nett var 684.000.

Vil ikke bekrefte

Det er analysebyrået TNS Gallup som administrerer NIP. Byrået kan imidlertid ikke bekrefte tallene ennå fordi de må kontrolleres. Ifølge avdelingsleder Harald Kittelsen for internettmålingene skal dataene gjennom en ekstra valideringsprosess.

– TNS Gallup går først ut med offisielle tall fra NIP etter at de er endelig validert, og det tar 28 dager, sier han.

Topplisten

Dagens ferske Toppliste for nett-trafikk i uke 25 gir imidlertid et annet bilde. Her er VG Nett klart størst med en margin på over 240.000 unike besøkende på NRKs nettsted. Begge nettstedene går tilbake fra uke 24.

TNS Gallup administrerer også Topplisten. Kittelsen forklarer at denne lista måler trafikk i motsetning til NIP, som er en personmåling. Det betyr at NIP mer nøyaktig fanger opp publikummets faktiske nettbruk.

– NIP måler den samme unike personen uavhengig av om han er  hjemme eller på arbeid, eller hva slags nettleser han bruker. Topplisten er en trafikkmåling, som ville målt den samme personen som to unike brukere hjemme og på jobb.

Så hvilken statistikk er det som kårer Norges største nettsted?

Forskjeller

Geir Engen fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) sitter som leder i Nettforum, som eier de to statistikkene. Han vil ikke kommentere tallene NRK har gått ut med, men sier på generelt grunnlag at Topplisten og NIP måler to forskjellige ting.

– Grunnen til at vi har to valutaer er at annonsørene ønsker en personmåling, men denne målingen koster for mye til at hele bransjen er med. Topplisten er en teknisk måling som måler alle, sier Engen.

– Begge målingene kårer Norges største nettsted, men de måler to forskjellige ting, slår han fast.

Google og Facebook

Det er ikke direktør Erik Kristiansen for digitale medier i mediebyrået Mediacom enig i. Han påpeker at store internasjonale nettsteder, som Google og Facebook, ikke er med i de to målingene fra TNS Gallup.

– Derfor er det ikke gitt at at verken vg.no eller nrk.no er størst, sier Kristiansen.

Ifølge direktøren ønsker ikke de internasjonale gigantene å være med i de norske målingene. Mediebyrået bruker derfor i tillegg et verktøy fra det amerikanske nettmarkedsbyrået Comscore. Verktøyet fanger også opp mellomstore internasjonale nisjenettsteder som kan være interessante for nisjeannonsører.

Prestisje

Av Norsk Internettpanel og Topplisten mener Kristiansen at førstnevnte gir best grunnlag for å si hvilket nettsted som er Norges største.

– Måtte jeg velge mellom de to så vil jeg si at NIP skulle være den offisielle listen vi referer til.

– NIP er relativt nytt, men over tid vil det gi det riktigste bildet. Det vil være mest prestisje knyttet til den målingen fordi den måler unike personer uavhengig av om en person besøker et nettsted via PC, mobiltelefon eller nettbrett.

For ordens skyld: NRK bestemte seg i fjor for å droppe reklame på sitt nettsted.

Powered by Labrador CMS