Erland Bakke under PFU-møtet 22. juni, da han fikk behandlet en annen klage mot VG for «kjendismanageren»-sakene.
Foto: Marte Vike Arnesen
Pressens Faglige Utvalg:
Erland Bakke fikk ikke medhold i PFU – VG går fri
Klaget inn «Strømguiden» for å være skjult reklame.
Under dagens møte i Pressens Faglige Utvalg (PFU) ble manager Erland Bakkes klage mot VG behandlet. Utvalget konkluderte med at VG ikke har brutt god presseskikk med «Strømguiden».
Guiden er en oversikt over de billigste strømselskapene i Norge til enhver tid. Øverst i publiseringen opplyses det om at tjenesten har annonselenker som gir VG inntekter. Klager reagerer på at avisa ikke har merket oversikten som reklame.
Bakke mener VG har brutt god presseskikk på fire av Vær varsom-plakatens punkter:
2.2 om uavhengighet, 2.3 om åpenhet om bakenforliggende forhold, samt 2.6 og 2.7 om skillet mellom journalistikk og reklame.
Redaksjonell tjeneste
– Det er en interessant diskusjon, for den
sammenvevingen – at du blander annonser inn i redaksjonelt stoff – er ikke helt
uproblematisk, sa utvalgsmedlem Stein Bjøntegård.
I klagen kommer det frem at Bakke mener VG bevisst har kjørt omfattende dekning om høye strømpriser for å skape frykt, for å deretter lede leserne til oversikten hvor VG tjener penger på at publikum
bytter strømavtale.
I sitt tilsvar til klagen avviser VG å ha brutt god presseskikk, og opplyser om at «Strømguiden» er en redaksjonell tjeneste med «fullstendig nøytral prisoversikt». At VG kapitaliserer
på strømkrisen, som Bakke hevder, beskriver avisa som en drøy påstand:
«Og den er feil. Tjenestene
eksisterte lenge før prisene begynte å stige. Det er lang tradisjon for forbrukerveiledning
i norske medier», skriver VG i sitt tilsvar.
Etterspør gjennomgang
Under diskusjonen i utvalget var det bred enighet om at «Strømguiden» er presseetisk innenfor.
Likevel var det også bred enighet om at dette er et komplisert landskap. Fra flere av PFU-medlemmene ble det etterspurt en overordnet gjennomgang av
lignende saker, om hvor man setter skillet mellom kommersielt og
redaksjonelt innhold.
– Vi skal ikke bli så konservative at vi
blokkerer muligheten for nye inntektskilder for mediene, sa utvalgsmedlem Asle Toje.