Plot må holde løssalget nede
Hvis ikke kommer momssmell. Dermed går rekrutteringen av nye lesere saktere.
Siden tidligere i år har dokumentarmagasinet Plot kjempet med nebb og klør for å holde løssalget nede. På det meste utgjorde løssalget nesten 30 prosent av magasinets opplag. Det kunne ført bladet inn i en enda større økonomisk krise enn det allerede er i.
Siden Plot er en periodisk publikasjon har det et særlig strengt krav for å få momsfritak, 80 prosent av opplaget må være abonnement. Hvis ikke må utgiverne betale moms på absolutt hele opplaget.
Må droppe kampanjer
Dermed tør ikke utgiverne av Plot å satse på løssalg, selv om det er nettopp gjennom kampanjer knyttet opp til løssalget at nye abonnenter har kommet til.
– Ved enkelte utgivelser har vi hatt løssalg opp mot 2.500 blader og slik reglene er i dag kan vi da ikke ha slike kampanjer, sier daglig leder Erlend Frafjord.
Det samlede opplaget til dokumentarmagasinet ligger på mellom 5.500 og 6.000 blader.
Men for all del, det er penger å hente, eller spare om du vil, på å holde løssalget nede også. Med en hundrings spart i momskostnader per abonnent ligger besparelsen på 400.000 kroner i året.
– Det er sjukt at vi tjener penger på å si til folk at de ikke skal kjøpe magasinet vårt i kiosken. Vi jobber med å løfte abonnementsopplaget. Klarer vi det, kan vi også øke løssalget, sier Frafjord.
Skrudde opp prisen
Problemet er jo at det er slik at løssalg genererer abonnement, og de kampanjene tør ikke bladet kjøre. Snarere satte Plot opp løssalgsprisen fra 98 kroner til 119 kroner for å få ned volumet.
Frafjord vil mye heller ha en lavmoms. Det ville vært ryddigere å forholde seg til. For Plot er økonomien fortsatt tung. I fjor ble underskuddet på tre millioner kroner. I år har de gjennomført en ny rettet emisjon og en rik onkel har kommet inn me to nye millioner i selskapet.
– Spørsmålet er jo hvor lenge folk vil være med på dette. Trolig får vi en avklaring denne høsten.