Espen Egil Hansen. Foto: Birgit Dannenberg
Espen Egil Hansen. Foto: Birgit Dannenberg

VG Nett satser på politikerne

Med et krympende reklamemarked mener VG Nett-sjefen politikerne må gripe inn mot NRKs annonsesalg.

Publisert Sist oppdatert

Høyres mediepolitiske talsmann Olemic Thommessen, vil ha slutt på at NRK selger reklame på sine nettsider. Det er på høy tid, mener VG Netts ansvarlige redaktør Espen Egil Hansen. Han har tro på at politikerne nå vil ta affære i det han kaller en statssubsidiert konkurransevridning.

– Jeg tror det er en god sjanse for at kulturministeren og Stortinget vil lytte, fordi alle skjønner at inntektsmodellene i mediebransjen forvitrer. Avissalget går ned og vi finner annonser overalt. Til og med Norwegian er blitt en reklamekanal, sier Hansen.

Redaktøren viser til at politikerne allerede har tatt konsekvensen av den økonomiske situasjonen ved å utrede mediestøtten. Men de har glemt det han kaller den viktigste urettferdigheten; NRKs dobbeltfinansiering.

Vill vest

– VG Nett lever i ville vesten. Vi har inntekter fra annonser og så kommer NRK og konkurrerer med oss på dette markedet. Det er prinsipielt feil for dette er en statlig subsidiert konkurrent, sier han og viser til at NRK.no kan lene seg på lisensinntektene i tillegg til annonsekronene nettstedet får inn.

I 2006 skal NRK.no hatt rundt åtte millioner kroner i annonseinntekter. I dag vil ikke NRK fortelle hvor mye de tjente på reklamesalg. Det er småpenger sett i forhold til lisensinntektene på godt over fire milliarder kroner. Hansen mener at med disse i ryggen behøver NRK heller ikke å forholde seg til prisene resten av markedet opererer med.

VG Netts ansvarlige redaktør mener også annonseinntektene NRK får gjennom nettannonsene på sikt kan bidra til forflatning av norsk innholdsproduksjon.

Undergraver

– Hva skjer den dagen de tar ut hundre, to hundre eller tre hundre millioner i annonsemarkedet. Dette er en naturlig inntektsstørrelse i forhold til posisjonen NRK.no har. De pengene tas fra andre, og NRK har ikke noe inntektstak.

Hansen forstår ikke at NRK selv ønsker å beholde reklamen på nettsidene. Han mener annonsene er med på å undergrave lisensen, og mener politikerne nå må spørre seg hva slags innholdsproduksjon de vil ha i fremtiden.

Posisjon

Hansen innrømmer at få hadde brydd seg dersom NRK.no hadde 300.000 unike brukere i uken. Men i forrige uke var NRK.no landets nest største nettsted målt i ukentlig trafikk med over 2,3 millioner unike brukere.