True Blood kommer på både NRK3 og NRK.no. Foto: HBO.

Vampyrer og krig på NRK.no

NRK går nye veier for å tekkes publikum, VG Nett misfornøyd.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sesong to av den kritiker bejublede tv-serien True Blood er ferdig på amerikanske HBO. Nå kommer NRK etter med første sesong, og den skal både på nett og fjernsyn. I tillegg kan brukerne følge serien Generation Kill, skriver NRK P3 på sine nettsider.

– Vi vet at seerne er ivrige brukere av NRK-innhold på nettet. Derfor ønsker vi også å tilby innkjøpt innhold nett der det er mulig, sier innkjøpssjef Fredrik Luihn i NRK.

Alt

Av de store internasjonale distributørene er det BBC og HBO NRK har de norske rettighetene til.

Luihn forteller at det er vanskelig å sende programmer som ikke får plass i sendeskjemaet på nett. Han forklarer at man da må kjøpe rettigheter kun for nettet, og det er dyrere enn å sende fjorten dager med «catch-up»-rettigheter.

– Vi ønsker at vi i fremtiden skal kunne tilby alt vi har. Så spørs det om markedet er enig i dette, vi er en liten aktør internasjonalt sett, så det er vanskelig å vite.

Prøver

VG Nett hadde i vår voldsom suksess med animasjonsserien Fanthomas. Sjefredaktør Espen Egil Hansen mener det ikke er uproblematisk at NRK skal vise amerikanske dramaserier på nett.

– Det problematiske oppi dette er lisenspengene. Og at de i tillegg er i konkurranse med oss i annonsemarkedet, samtidig som de har kjøpt inn serien på lisensbetalernes regning, det er problematisk, sier han.

Hansen mener reklamefinansieringen av NRK.no generelt fortjener større debatt.

Fotball

I VG Nett vurderes kontinuerlig retningen man skal gå i forhold til web-TV. Nettstedet forsøker seg fram med forskjellige prosjekter, deriblant Fanthomas og et samarbeid med Viasat som gjør at de i tirsdag viste tre Champions League-kamper som en test.

– Vi må se på om det er innhold vi selv produserer som egner seg for betaling, og eventuelt kjøpe andre rettigheter, sier Hansen og forteller samtidig at de får helt andre henvendelser fra produksjonsmiljøet nå, enn de gjorde før Fanthomas.

Mer

Viasat, som eier kanalene TV3 og Viasat 4, har lenge lagt ut sine egenproduksjoner som Charterfeber og Robinson på nettsidene gratis. Også der er det planer om å gjøre mer internasjonalt innhold tilgjengelig.

– Slik det ser ut nå, så kommer det til å skje i større grad. Det er i hvert fall planen. Hva som skjer med finansieringen tør jeg ikke spå, men det er ingen selvfølge at det skal være gratis, sier informasjonssjef for de to kanalene, Glenn Ø. Støldal.

I løpet av høsten vil Viasat legge ut sesong to og tre av Weeds på web-TV, i tillegg til serien I want to work for Diddy.

Powered by Labrador CMS