Europower legges ned og fortsetter som magasinet Energi.
Europower legges ned og fortsetter som magasinet Energi.

NHST avvikler avis

Fusjonerer Europower og Energi, og satser videre på magasin.

Det er omtrent 11 år siden NHST Media Group etablerte Europower etter å ha fusjonert nyhetstjenesten TDN Kraft med nyinnkjøpte Energi Analyse. Siden har selskapet vokst seg store som nyhets- og analysebyrå i kraftbransjen. 

Såpass at de i første kvartal i år kunne vise til en inntektsvekst på 17 prosent. I fjerde kvartal i fjor rapporterte mediekonsernet, som også eier Dagens Næringsliv, at tjenesten gikk i minus og påførte (sammen med Smartcom) divisjonen Digital & Nordic et tap. 

Rekordresultat

Det ble også her varslet at selskapet var i en omstrukturering. Publisher i Europower, Tor Gjendem, forteller at selskapet nå er i ferd med å levere sitt beste halvårsresultat noensinne

– Det ligger an til et pent overskudd, sier han. 

Bladet Energi, som det satses videre på, og avisen Europower hadde samlet et betalt opplag på 8.000 eksemplarer. Han forventer at dette opplaget vil falle noe, men samtidig ser de økonomiske fordeler ved å avvikle avisen. 

For de to publikasjonene har hatt mange overlappende lesere, og siden Energi er fagbladet som har en sterk posisjon, oppleves det som mest fornuftig å satse på. 

– Vi må utnytte ressursene våre bedre, vi har rett og slett smurt smøret for tynt. 

Økende nettinntekter

Nå skal nyhetene skuffes over på nett, og der tar selskapet betalt. I år forventer Gjendem at inntektene fra det digitale salget vil stige med 30 prosent sammenlignet med fjoråret. 

– Det utgjør en relativt liten del av de totale inntektene våre, men de øker fra måned til måned. I år regner vi med at de øker til 20 prosents andel, kanskje til og med 25 prosent.