Administrerende direkktør og ansvarlig redaktør Jan Tore Hamnøy fastholder at annonseomslaget var et presseetisk grundig håndverk. Foto: Kristian Eidesvik
– Frilansere bør jo ha inntekt
HAUGESUND (Journalisten): Redaksjonen var ikke involvert i produksjonen av omstridt bilannonse, understreker topplederen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Ansvarlig redaktør/administrerende direktør Jan Tore Hamnøy i Haugesunds Avis er ikke fremmed for å gjenta eksperimentet som Journalisten.no omtaler i dag. Han sier følgende om frilansjournalist Eva Birkelands bidrag til annonseomslaget:
– Dette var en aktivitet som utelukkende var styrt av annonseavdelingen og annonsøren. Ingen av de redaksjonelle lederne var med på å avgjøre hvem som skulle lage teksten.
Hamnøy understreker at det var han, i egenskap av ansvarlig redaktør, som godkjente formen på annonseomslaget.
– Eget ansvar
Når det gjelder tilbudet til Eva Birkeland om å skrive annonseteksten, har han følgende kommentar:
– Frilansere driver sin egen virksomhet. Da bør man jo ha inntekt.
– Har du forståelse for at hun opplevde det som et press, i den situasjonen hun befant seg?
– Dette var hennes egen avgjørelse. Man har et personlig ansvar for sine valg og handlinger.
Generelle kutt
Hamnøy ønsker ikke å svare på spørsmålet om Birkeland er blitt bevisst droppet av Haugesunds Avis i etterkant.
– Jeg kan ikke gå inn på enkeltpersoner. Vi har generelt sagt redusert frilanskostnadene betydelig som følge av vår vanskelige økonomi. Det er redaksjonsledelsen som vurderer hvem vi skal velge å bruke til aktuelle oppdrag. Vi velger dem som er best for produktet. For øvrig er jeg mye mer bekymret for fast ansatte medarbeidere som risikerer å miste jobbene sine.
Hamnøy fastholder at Mercedes-reklamen var et presseetisk grundig håndverk, men innser at han som leder burde ha forhåndsinformert bedre om den uvanlige løsningen. Som han ikke er fremmed for å gjenta, selv om det ikke foreligger noen planer om det nå.