Konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Foto: Birgit Dannenberg
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Foto: Birgit Dannenberg

Skal i havn før sommeren

Amedia-toppsjefen bekrefter kutt på en halv milliard kroner.

I slutten av mars ble det kjent at mediekonsernet Amedia må kutte et tresifret millionbeløp som følge av større annonsefall enn ventet. Tidligere i måneden rapporterte mediebyråene at de på årets to første måneder reduserte reklamekjøpene i region- og lokalaviser med knapt 24 prosent sammenlignet med fjoråret.

– Vi snakker om et behov på nivå rundt 500 millioner kroner. Det kan jeg bekrefte.

Det sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia om kuttene som han varsler skal ha full virkning allerede neste år. 28. mars sa han til Journalisten at kuttene skjer ved at konsernet forsererer langsiktig planlagte kostnadsprogrammer.

Tallet på 500 millioner kroner er noe over det nivået Schibsted Norge varslet de skulle kutte i august 2012. 

– Besluttes lokalt

På tampen av forrige uke var Amedias ledere innkalt til samling på Gardermoen. Der fikk de beskjed av konsernledelsen om å reise hjem og se hvor mye hver og én klarer å kutte lokalt.

– Vi vedtar ikke et tall sentralt, og så fordeler utover. Det er noe som skal diskuteres og vedtas i den enkelte bedrift og styre. Det er ulike forhold som det må tas hensyn til, som lokale konkurranseforhold, effekter i forhold til trykk og distribusjon og spesielle satsinger.

– Så det er ingen føringer fra sentralt hold om hvor mye hver enkelt bedrift må kutte?

– Vi som konsern har ambisjon om å ta i størrelsesorden en halv milliard.

– Men da må vel den enkelte bedrift vite hvor mye den må bidra med?

– Omfanget blir besluttet i den enkelte bedrift etter lokale prosesser. Det er viktig at den enkelte tar utgangspunkt i egen virksomhet og ser det opp mot behovet bedriften har.

Ferdig til sommeren

Stokstad sier noe av kuttene allerede er tatt i januar og februar, da de så hvilken retning annonsemarkedet gikk. Men toppsjefen legger ikke skjul på at redaksjonene blir rammet i runden som ligger foran konsernet.

– Dette får virkninger overalt. Også i redaksjonene. Men på hvilken måte vil vi nå analysere og finne svar på.

Og beskjeden lederne fikk med seg hjem fra Gardermoen, var å komme i havn før sommeren.

– Det er ambisjonen at de lokale prosessene skal være sluttført før sommerferien.

Og heller ikke konsernledelsen i Akersgata er fredet fra kutt, lover konsernsjefen.

– Vi snur absolutt alle stener. Det betyr fra bunn til topp. Men vi har gått fra ni til syv i konsernledelsen det siste året.

Stokstad avviser samtidig at planer om kutt i frekvens ligger på bordet nå.

Etterlyser åpenhet

Konserntillitsvalgt Eva Stenbro sier det blir viktig med åpenhet og at de ansatte blir tatt med i arbeidet som nå skal gjøres. Hun ønsker blant annet å holde et skarpt øye med hvordan kuttene fordeles utover konsernets 78 titler.

– Det er viktig at all informasjon kommer på bordet. Vi ser gang på gang at det er lett å flytte tall på et Excel-ark, men det er de tillitsvalgte der ute som vet hvordan arbeidet gjøres. Vi kan ikke leve av kutt, og det største suksesskriteriet vårt i den videre prosessen er at tillitsvalgte og ansatte blir dypt involvert.

– I hvilken grad frykter du at kuttene vil ramme det redaksjonelle?

– Jeg tror ingen vil bli fredet i det som kommer. Men så langt det er mulig er det viktig å verne om kjernevirksomheten. Vi kan ikke bare leve av ledere. Vi må ha folk som lager nyheter og selger annonser også. Vi blir færre og færre som skal lage de produktene som flere og flere oppover i systemet skal leve av. De har sagt at de skal snu på alle steiner. Da forventer jeg at de snur alle stener. Også ledere og mellomledere.

Stenbro ser ikke lyst på at de ansatte også framover må forholde seg til kutt.

– Vi har en sliten organisasjon. I 2008 og 2009 hadde vi finanskrisen. Så kom synergiuttaket etter Edda-kjøpet. Vi er godt trimmet, og folk er lei av kutt.

Viser til ledelsen

Tonje Sagstuen leder konsernets redaktørutvalg. Men hun vil ikke kommentere kuttene, og viser til toppledelsen i selskapet.

– Det syns jeg du skal spørre konsernledelsen om, svarer hun på spørsmål om hvordan hun tror kuttene vil ramme redaksjonene.