Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I 2016 debuterte fluefiskermagasinet Oppstrøms på nett. I fjor kom den første papirutgaven og nå utvides den digitale satsingen - samtidig går mediegründer og investorer Even Aas-Eng inn på eiersiden.
Bak prosjektet står Joakim Andreassen, Jørgen Platou Willumsen og Jostein Henriksen. I en pressemelding skriver de at papirmagasinet i disse dager har passert 1000 abonnenter.
– Vi ønsket å lage produktet vi selv har savnet. Et magasin med høy kvalitet på tekst og foto og tidløse historier om hobbyen vi elsker. Responsen har vært overveldende og har inspirert oss til å satse, sier redaktør Jostein Henriksen.
Magasinet kommer tre ganger i året, men Henriksen mener at ivrige fluefiskere ønsker mer lesestoff. Derfor økt satsing i digitale kanaler.
– Vi tror det finnes et marked for kvalitetsjournalistikk om fluefiske også digitalt. Det er ikke slik at retusjerte bilder på Instagram har gjort det umulig å skape et fiskemagasin på nett. Men print er fortsatt Oppstrøms’ sjel, og det blir fortsatt mulig å kun abonnere på papir, sier Henriksen.
For å realisere satsingen har Oppstrøms-gründerne fått med seg den ivrige fluefiskeren Even Aas-Eng, som blant annet står bak nettavisen Filter Nyheter.
Det var Aas-Eng selv som tok kontakt med gründerne.
– Oppstrøms er et smykke av et magasin, og da jeg fikk første utgave i posten tenkte jeg at dette må jeg være med på, sier han.
Etter emisjonen eier Aas-Eng 25 prosent av aksjene i selskapet.
– Avkastning er underordnet her. Nå skal vi skape tre trygge arbeidsplasser og bygge fundamentet for en liten og lønnsom bedrift som skal glede og inspirere fluefiskere i mange år fremover.