Foto: mkhmarketing/Flickr.com
Facebook trapper opp krigen mot «adblock»
Varsler at de vil gjøre det vanskeligere å bruke programvare for å slippe reklamen på det sosiale nettverket.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Såkalte adblock-tjenester hindrer visningen av nettannonser og fører til store tap for selskaper som selger annonser.
I et blogginnlegg skriver Facebook at de framover kommer til å bruke ny teknologi for å omgå reklameblokkeringer. Dermed blir brukere med adblock-programvare likevel nødt til å se reklame når de besøker det sosiale nettverket.
– Noen adblock-selskaper tar imot penger for å vise reklamer de tidligere blokkerte – en praksis som i beste fall er forvirrende for folk, og som reduserer finansieringen til journalistikk og andre gratistjenester som vi bruker på nettet, heter det i innlegget, som er ført i pennen av visedirektør for Facebooks reklame- og forretningsplattform Andrew Bosworth.
I første omgang gjelder det nye reklameregimet på Facebook for PC-brukere. Facebook-appen er allerede immun mot reklameblokkering, mens mobilbrukere som besøker Facebook gjennom nettleseren fortsatt kan bruke adblock.