I dag åpner Facebook for at norske medier kan søke seg inn på Facebook Accelerator-programmet.
Foto: Jeff Chiu / AP / NTB
Facebook vil hjelpe norske lokalaviser
Ruller ut nytt støtteprogram i Norge.
I dag lanserer teknologigiganten The Facebook Accelerator-program i Norden. I løpet av programmet, som varer i ni måneder, vil utvalgte medier få hjelp med overgangen til det som Facebook beskriver som «internett-sikre forretningsmodeller med nye inntektsstrømmer».
Det følger også penger med. Alle mediene som deltar vil få et stipend på 50.000 dollar. Cirka 425.000 kroner etter dagens kurs.
I en pressemelding skriver Facebook at man ser at både i Norge og resten av verden, så er det mange eksempler på medier som har klart å tilpasse seg digitalt, men at særlig mindre lokalaviser sliter. Programmet er spesielt rettet mot disse, men også andre medier kan søke, skrive Facebook.
– For mindre lokalaviser, som ikke har de samme ressursene som de store, haster det med å finne nye og bærekraftig løsninger, slik at vi kan motvirke spredningen av «nyhetsørkener», sier Sarah Brown ifølge pressemeldingen.
Brown er Facebooks leder for «news partnership» i Nord-Europa.
– Facebook Accelerator er et spennende og effektivt program, som vi er veldig glade for å rulle ut til Norge og resten av Norden, forsetter Brown – og avslutter:
– Det er viktig at alle borgere har tilgang til kvalitetsjournalistikk, uansett hvor de bor.
Facebook-programmet er en del av Facebook Journalism Project. The Facebook Accelerator ble første gang gjennomført i USA i 2018. 13 programmer er deretter blitt igangsatt rundt omkring i verden, og cirka 175 medier har deltatt.
Ifølge Facebook har det tyske mediekonsernet Funke økt antall digitale abonnenter med 45 prosent på ett kvartal etter å ha deltatt i programmet. På verdensbasis skal programmet ha ført til at de deltakende mediene samlet sett har fått 150.000 nye betalende abonnenter.
Facebook åpner for å ta imot søknader fra i dag og fram til 12. mars.