Facebook vil ikke legge føringer for målrettede politiske annonser. Her administrerende direktør og grunnlegger Mark Zuckerberg.

Facebook legger ingen begrensninger på målretting av politiske annonser

Vil ikke innføre nye regler.

Publisert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Facebook har besluttet å ikke innføre begrensninger på politisk målrettede annonser. Google innførte annonseregler i november for å bekjempe feilinformasjon.

Selskapet vil heller ikke faktasjekke politisk reklame, eller forby den helt, slik Twitter gjorde i oktober.

I stedet vil Facebook innføre tiltak som skal gi brukerne noe mer kontroll over hvor mange politiske annonser de ser, og gjøre det lettere å tilpasse antallet politiske annonser som kommer opp.

Selskapet vil også la brukerne søke på enkeltfraser og begrense annonsesøket gjennom bruk av filtre i annonsebiblioteket. Brukere får imidlertid ikke fjernet annonser helt.

Tiltakene synes å være for svake til å blidgjøre selskapets kritikere – blant dem flere ansatte – som sier at Facebook har for mye makt og for få begrensninger når det kommer til selskapets innvirkning på valg og selve demokratiet.

Siden i fjor høst har Facebook insistert på å ikke faktasjekke politiske annonser. Kritikere mener dette gir politikere muligheten til å lyve i annonser, og at det er vanskelig for nøytrale parter å holde oppsyn.

Selskapets administrerende direktør og grunnlegger Mark Zuckerberg har flere ganger sagt at «politisk tale er viktig», og at selskapet ikke ønsker å blande seg inn i den politiske prosessen.

Google, som er ledende på digitale annonser, har på sin side begrenset målretting av politiske annonser til brede kategorier som kjønn, alder og postkode.

Powered by Labrador CMS