Nådde 350 000:

Ap-nestleder Hadia Tajik tok et oppgjør med netthetset på sin Facebook-side.

Hadia Tajik har blandede følelser

Mener Facebooks gjennomslag utfordrer kontrakten mellom politkere og medier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det var torsdag VG skrev at Hadia Tajik og over 80 prosent av de yngre i Arbeiderpartiets stortingsgruppe vil innføre republikk i Norge. Det skapte så voldsomme reaksjoner i kommentarfeltet at VG aldri før har utestengt så mange fra tjenesten.

Søndag tok Tajik et oppgjør med hetsen på sin Facebook-side etter å ha gitt samme svar i sin tale på årsmøtet til Nord-Trøndelag Arbeiderparti.

«Jeg har aldri lurt på om jeg er norsk. Jeg har aldri stilt spørsmål ved min tilhørighet. Men jeg, og mange med meg, må leve med at andre stiller disse spørsmålene. Mange ganger har jeg tenkt at det hatet en kvinne som meg utsettes for - det er rart at det kalles fremmedfiendtlighet».

Når flere enn avisene

Statusen er i skrivende stund blitt delt mer enn 820 ganger og fått 8.800 likerklikk. Med det når budskapet hennes over 350.000 brukere målt etter hvor mange på Facebook som har hatt budskapet hennes i strømmen sin. Det er flere enn de største papiravisene når enkeltvis ifølge lesertall fra TNS Gallup for 2015:

«354.489 personer nådd».

VG Søndag: 290 000

Dagbladet: 247 000

Dagens Næringsliv: 221 000

Bergens Tidende: 170 000

Stavanger Aftenblad: 131 000

(Lesertall 2015)

Blandede følelser

Det at Hadia Tajiks status får så mye trafikk mener hun ikke nødvendigvis bare er en god ting. 

– Helt ærlig har jeg blandede følelser. Det illustrerer at når saken engasjerer, kan en politiker nå ut til like mange som de store mediehusene, men det utfordrer også den politiske kontrakten der journalistene stiller kritiske spørmål og vi svarer. 

Les også: Facebook betaler mediehus for videoer

Utfordring

Tajik har jobbet mye med kulturpolitikk der mediepolitikk er en betydelig del. Hun mener mediemangfoldet vi har i dag er viktig - og det er viktig at ikke bare de sterkeste overlever.

– Dagens medieøkonomi blir utfordret av disse internasjonale selskapene som har annonsemuligheter - og sosiale medier er viktigere enn før. Dette blir en utfordring for oss som politikere, men også mediene, sier Tajik.

PS: Tajik publiserte lørdag musikkvideoen til «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din» på sin Facebook-side. I låta harselerer duoen Karpe Diem med hatefulle kommentarfeltytringer.

Powered by Labrador CMS