De ni stortingspartiene brukte over 25 millioner kroner på annonser på Facebook, Instagram og Snapchat i årets valgkamp.
Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Partiene som brukte mest penger i sosiale medier i valgkampen, gikk mest tilbake
Kjøpte annonser for 25 millioner kroner.
De ni stortingspartiene brukte over 25 millioner kroner på over 15.000 annonser på Facebook, Instagram og Snapchat i årets valgkamp.
Arbeiderpartiet var den største annonsøren, både i kroner og antall annonser, skriver ekspert på sosiale medier, Ståle Lindblad, i Kom24.
Ap brukte mesteparten av sine annonsekroner på Facebook og Instagram – 7,2 millioner kroner på 6.500 annonser på de to plattformene. Legger man på antall kroner brukt på Snapchat, er summen over 8 millioner kroner.
Deretter følger Frp med over 5,5 millioner til sammen, mens Høyre passerte 4 millioner kroner.
Hvor mye annonsering i sosiale medier har påvirket valgresultatet er ikke kjent, men alle de tre partiene som brukte mest penger i årets valgkamp, gikk tilbake sammenlignet med valget i 2017.
De to partiene som gikk mest fram i stortingsvalget, Senterpartiet og Rødt, var de to som brukte minst penger på annonser i sosiale medier gjennom valgkampen.