Facebook-topp Nick Clegg sier selskapet har fjernet 2,2 millioner annonser som forsøker å forhindre folk fra å avlegge stemme i det kommende valget i USA.

Facebook har blokkert 2,2 millioner annonser før valget i USA

Har også fjernet 120.000 innlegg av samme grunn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Totalt 2,2 millioner annonser på Facebook og Instagram har blitt blokkert fordi de har hatt som mål å forhindre at folk stemmer i det kommende valget i USA.

I tillegg er 120.000 innlegg fjernet av samme grunn. Det sier Facebooks visepresident Nick Clegg i et intervju med den franske avisa Journal du Dimanche.

Clegg sier videre at selskapet har lagt ved advarsler til 150 millioner tilfeller av feilinformasjon publisert på plattformene.

Facebook har arbeidet for å unngå en gjentakelse av det som skjedde før presidentvalget i 2016, da plattformen ble brukt til forsøk på velgermanipulasjon av russiske aktører.

Clegg sier selskapet nå har 35.000 ansatte som jobber med sikkerhet rundt valg på plattformen, og at de bruker kunstig intelligens som gir dem muligheten til å «fjerne milliarder av innlegg og falske kontoer, også før de blir rapportert».

Powered by Labrador CMS