Anders Brenna håper flere betalingsmurer rives i høst. Foto: Birgit Dannenberg
Anders Brenna håper flere betalingsmurer rives i høst. Foto: Birgit Dannenberg

– ØB tok til fornuften

Anders Brenna håper de ikke blir alene om å rive betalingsmuren i høst. Men Fevennen har ingen slike planer.

Tirsdag fjernet Østlandets Blad betalingskravet på nett. Etter et knapt år kan publikum lese artikler gratis igjen.

– Endelig er det noen som har tatt til fornuften.

Annonser

Det er Anders Brennas første reaksjon på nyheten. Han er kjent som en sterk kritiker av nettavisenes iver etter å få publikum til å betale. Til daglig jobber han som forretningsutvikler i Know It. 

– Dette har jeg ventet på. Jeg har ingen tro på betalingsmuren fordi den ødelegger nettavisen. Den prioriterer den nest største inntekten på bekostning av den største, sier Brenna.

Det han sikter til er at nettavisen svekker annonseinntektene til fordel for inntekter fra brukerbetaling. 

Marked

Og ferske tall gir ham skyts til artilleriet. Mandagens tall fra Mediebyråforeningen viser at internett nå omsetter reklame for en milliard kroner. 

Brenna sier optimistene på vegne av brukerbetaling håper det markedet ligger på rundt en halv milliard kroner. 

– Da er det en katastrofe å prioritere betalingsmur på bekostning av annonseinntektene. 

Skryter av VG

Forretningsutvikleren har håp om det bare er et spørsmål om tid før flere vil kaste inn håndkleet.

– Jeg håper de gir opp i løpet av høsten. Nettsteder som Fevennen også. Ellers er det bare å vente på at andre aktører som Google og Facebook går inn og tar annonsmarkedet i området. 

Løsningen i stedet for mur mener Brenna er å bygge produkter på siden som folk er villig til å betale for.

– VG har et fornuftig produkt i VG+. Det har lavere prioritet enn nettavisen, som må ha førsteprioritet. Nettavisene må ikke bli nummer-to-aviser etter Facebook og Google sånn som papiravisene. 

Brenna mener slike sideprodukter må bygges opp sakte over tid. 

River ikke

Sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen sier det er helt uaktuelt å rive betalingsmuren.

– Vi ser oss ikke tilbake, sier Ljøstad, før han fortsetter:

– Men at modellen utvikles og forandres er åpenbart. Vi må hele tiden jobbe tett med lesere og annonsører for å utvikle våre produkter, sier Ljøstad.

I motsetning til Østlandets Blad valgte Fevennen en freemium-modell, som betyr at leserne har tilgang til noe gratis innhold. Ljøstad sier denne modellen treffer de tradisjonelle lesergruppene bedre enn de unge gruppene.

Abonnementsmodeller

Brennas spådommer deler han ikke.

– Han kan gjerne fortsette å messe. Han er en viktig stemme i diskusjonen, men det vi gjør er å bygge nye abonnementsmodeller og ikke betalingsmurer, sier Ljøstad.

Ifølge redaktøren ligger Fædrelandsvennen an til å øke antallet abonnenter for første gang siden 1995. Og konkurrenter som Facebook og Google hadde vært der uansett, sier Ljøstad.

– De er våre største konkurrenter – også om nettavisene hadde vært åpne.

Big data

Ljøstad minner også om at mediene får vite mer om leserne sine gjennom at de er innlogget på nettsiden. Han sier det avisen får inn av data er viktig for å konkurrere med Google og Facebook.