Klubbleder Marianne Gauslaa i Fædrelandsvennen. Foto: Kjartan Bjelland/Fædrelandsvennen
Kuttmelding sjokkerer i Fevennen
Inntil 40 årsverk forsvinner før nyttår. – Budskapet var nesten rått, sier klubbleder.
De ansatte i Schibsted fire store regionaviser har gjennom onsdagen fått tøffe meldinger. I alt skal de fire kutte kostnadene med rundt 400 millioner kroner de neste to årene. Og en stor del av dette skal skje gjennom nedbemanninger.
Før nyttår
I Fædrelandsvennen må inntil 40 av avisens 190 medarbeidere forlate jobbene sine. Og det skal skje allerede før nyttår. Det var meldingen de ansatte fikk fra ledelsen under et informasjonsmøte onsdag ettermiddag, ifølge klubbleder Marianne Gauslaa.
– Det ble alvor på informasjonsmøtet. Budskapet var nesten rått, sier Gauslaa.
– Vi har økonomiske utfordringer og ledelsen mener åpenbart det er alvorlig. Dette er et drastisk kutt som vi ikke er enig.
Hun mener avisen nå går for raskt fram og forstår ikke hvorfor det er nødvendig. Gauslaa sier det ikke ble avklart hvor kuttene skal tas. Derfor er hun bekymret for hvordan dette vil ramme den redaksjonelle virksomheten.
– Dette skjer uten kvalitetssikring.
– Hvordan nedbemanningen tas blir gjenstand for drøftelser. Signaler tyder på at de tenker i retningen av styrte sluttpakker. Det kan vi ikke være med på. Vi håper det skal skje frivillig. Det er mange ubesvarte spørsmål her, sier klubblederen.
De ansatte skal ha reagerte kraftig under informasjonsmøtet.
– Noen reagerte med vantro, andre med sjokk og fortvilelse. Og noen ble bare helt stille. Jeg syns vi rammes veldig hardt, sier Gauslaa.
Svak annonseinngang
Avisen hadde en driftsmargin på i underkant av 6 prosent i fjor. Noe som er mer enn halvparten av de andre tre avisenes marginer. Inntil 60 millioner kroner skal kuttes i avisen.
I fjor hadde Fevennen kostnader på like over 310 millioner kroner, noe som gjorde at avisen hadde et driftsoverskudd på 10 millioner.
Sjefredaktør Eivind Ljøstad forteller at de i løpet av høsten skal snu hver eneste stein og definerer tiltak. Han forteller at nedbemanning er et av tiltakene og at ledelsen har antydet mellom 30 og 40 årsverk.
Sjefredaktøren sier at kuttene kommer som følge av svak annonseinngang på året og strukturelle endringer som påvirker alle mediehus. Men der, mener han, ligger Fevennen godt an gjennom stengingen av nettsidene.
– Vi har tatt et digitalvalg. Vi vil fortsette på dette løpet og utvikle oss videre der. I den sammenheng ville vi uansett tenkt nøye gjennom hvordan vi jobber og hvordan produktporteføljen ser ut.