PFU behandlet klage mot Fysioterapeuten. PFU-vara Frode Hansen (Dagbladet) i fokus.
PFU behandlet klage mot Fysioterapeuten. PFU-vara Frode Hansen (Dagbladet) i fokus.

Fysioterapeuten felt i PFU

Avviste tilsvar uten begrunnelse.

Publisert Sist oppdatert

Da Pressens Faglige Utvalg fikk en klage mot tidsskriftet Fysioterapeuten på sitt bord onsdag 29. september, ble konklusjonen brudd på god presseskikk, på punkt 4.15 om tilsvar i Vær varsom-plakaten.

Fysioterapeuten ble klaget inn av Norsk manuellterapeutforening, som mente seg nektet mulighet til å svare på det de ser som angrep og feilaktige påstander i et publisert meningsinnlegg.

Journalisten har tidligere omtalt klagesaken.

Da manuellterapeutforeningens ledelse sendte et tilsvar til innlegget, ble de refusert uten at de fikk opplyst hvorfor.

I PFU-tilsvaret skrev Fysioterapeuten-redaktør Irene Mårdalen at tilsvaret inneholdt udokumenterte påstander og personangrep, og det derfor ikke ble publisert.

PFU mener klager utvilsomt hadde rett på tilsvar, og i uttalelsen fra utvalget lyder det blant annet:

«Dersom tilsvaret ikke tilfredsstiller kravene til saklighet og anstendighet, må redaksjonen gjøre oppmerksom på dette, slik at vedkommende får mulighet til å redigere i tilsvaret. I dette tilfellet ble tilsvaret avvist av Fysioterapeuten uten begrunnelse. Det tilfredsstiller ikke kravene til tilsvarsretten.

Fysioterapeuten har brutt god presseskikk på punkt 4.15 i Vær Varsom-plakaten.»

Powered by Labrador CMS