Fagpresse-sjef Per Brikt Olsen har fått 15 nye medlemmer det siste året. 11 fagblader har et opplag på over 100.000. Størst er Motor 391.325. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen
Fagpresse-sjef Per Brikt Olsen har fått 15 nye medlemmer det siste året. 11 fagblader har et opplag på over 100.000. Størst er Motor 391.325. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen

Dette er de største fagbladene

Samlet opplag tilbake for første gang på 14 år.

Published   Updated

På Fagpressedagen i dag presenterte Fagpressen oppdaterte tall for opplag og annonseomsetning for foreningens medlemmer. Og for første gang kunne Fagpressen også legge fram digitaltall.

– Vi har i dag 215 medlemmer. Og vi øker. 10 har meldt seg ut, mens 15 har meldt seg inn. Av disse er 29 heldigitale, sa administrerende direktør Per Brikt Olsen.

Tallens tale. Fagpressens Kjartan Tryvand legger fram oppdaterte opplagstall. Foto: Roger Aarli-Grøndalen
Tallens tale. Fagpressens Kjartan Tryvand legger fram oppdaterte opplagstall. Foto: Roger Aarli-Grøndalen

Samlet opplag for hele Fagpressen er 31.900.936. Utgivelsesfrekvensen til medlemmene var 8,2 utgaver i året i snitt. Noe som gir et snittopplag (samlet opplag delt på snittfrekvens) på 3.890.358.

I fjor var tallene til sammenligning 29.077.053 i samlet opplag, en snittfrekvens på 8,4 og et snittopplag på 3.461.553.

Endringen i samlet opplag fra 2017 til 2018 er på drøyt 2,8 millioner, men blir tallene justert for medlemsendringene, går snittopplaget tilbake med nesten 14.000. Noe som gir en tilbakegang på 0,4 prosent.

Dette er første gang på 14 år at det samlede opplaget går tilbake. 52 blader hadde opplagsoppgang (mot 66 i fjor), mens 77 blader hadde nedgang (mot 62 i fjor).

Fagpressen kunne i dag for første gang legge fram digitaltall. Disse viser at det i snitt er 1,46 millioner unike brukere innom Fagpresse-medlemmenes nettsider i løpet av en måned. Høyest var tallet fra april, med cirka 1,8 millioner unike brukere.

Fagpressen la også fram status for annonseomsetning så langt i år. Etter årets ni første måneder har Fagpressen en samlet omsetning på 372 millioner kroner (122 millioner i tredje kvartal). Det er en nedgang på 3,7 prosent, i et totalmarked som økte med 2,2 prosent.

De største fagbladene

Blad 2018
Motor391325
Fagbladet361895
Hus & Bolig240732
Pensjonisten213120
Utdanning172801
Fjell & Vidde172370
Teknisk Ukeblad149999
Magasinet for fagorganiserte135910
RS-Magasinet119839
Bedre Skole115156
Sykepleien107742

Vokser mest i opplag

Blad 2017 2018 Endring
Utdanning1643381728018463
Pensjonisten2051402131207980
Teknisk Ukeblad1429301499997069
Fagbladet3550133618956882
Bedre Skole1095581151565598
LO-Aktuelt45270486253355
Hus & Bolig2377662407322966
Sykepleien1049451077422797
NTL-magasinet47870505962726
Diabetes29270312451975

Vokser mest i prosent

Blad 2017 2018 %
Norsk Skogbruk318334969,80 %
Arkitektur N575762749,00 %
Fremtiden i våre hender21588235178,90 %
Sinn og Samfunn649470188,10 %
LO-Aktuelt45270486257,40 %
Diabetes29270312456,70 %
AstmaAllergi908596966,70 %
Ambulanseforum257727446,50 %
Advokatbladet9559101616,30 %
NTL-magasinet47870505965,70 %