Fagpresse-sjef Per Brikt Olsen har fått 15 nye medlemmer det siste året. 11 fagblader har et opplag på over 100.000. Størst er Motor 391.325. Arkivfoto: Martin Huseby JensenFoto: Martin Huseby Jensen
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
På Fagpressedagen i dag presenterte Fagpressen oppdaterte tall for opplag og annonseomsetning for foreningens medlemmer. Og for første gang kunne Fagpressen også legge fram digitaltall.
– Vi har i dag 215 medlemmer. Og vi øker. 10 har meldt seg ut, mens 15 har meldt seg inn. Av disse er 29 heldigitale, sa administrerende direktør Per Brikt Olsen.
Samlet opplag for hele Fagpressen er 31.900.936. Utgivelsesfrekvensen til medlemmene var 8,2 utgaver i året i snitt. Noe som gir et snittopplag (samlet opplag delt på snittfrekvens) på 3.890.358.
I fjor var tallene til sammenligning 29.077.053 i samlet opplag, en snittfrekvens på 8,4 og et snittopplag på 3.461.553.
Endringen i samlet opplag fra 2017 til 2018 er på drøyt 2,8 millioner, men blir tallene justert for medlemsendringene, går snittopplaget tilbake med nesten 14.000. Noe som gir en tilbakegang på 0,4 prosent.
Dette er første gang på 14 år at det samlede opplaget går tilbake. 52 blader hadde opplagsoppgang (mot 66 i fjor), mens 77 blader hadde nedgang (mot 62 i fjor).
Fagpressen kunne i dag for første gang legge fram digitaltall. Disse viser at det i snitt er 1,46 millioner unike brukere innom Fagpresse-medlemmenes nettsider i løpet av en måned. Høyest var tallet fra april, med cirka 1,8 millioner unike brukere.
Fagpressen la også fram status for annonseomsetning så langt i år. Etter årets ni første måneder har Fagpressen en samlet omsetning på 372 millioner kroner (122 millioner i tredje kvartal). Det er en nedgang på 3,7 prosent, i et totalmarked som økte med 2,2 prosent.