Filter Nyheter møtes på nett, som mange andre redaksjoner i disse dager. Fra øverst venstre, med klokka: Redaktør Harald Klungtveit, journalist Tora Lind Berg, utgiver Lars Eirik Eide og journalist Jonas Skybakmoen.
Foto: Filter
Filter Nyheter har rundet 1000 papirabonnenter før første magasin har kommet ut
Hele redaksjonen lever i korona-bobla.
På de to ukene som har gått siden Filter Nyheter fortalte at de kaster seg rundt og satser på et papirmagasin, har de allerede passert 1000 abonnenter.
– Det er vi veldig glade og takknemlige for. Vi jobber for å ha på plass minst 1500 før den første utgaven kommer i slutten av april, så vi håper å nå enda bredere ut.
Det sier redaktør Harald Klungtveit til Journalisten. Selv kaller han abonnentene «givere som vil ha papirutgaven».
Beintøft, men ser positive tegn
Filter Nyheter er en nettavis med alt innhold åpent tilgjengelig, og Klungtveit understreker at de ikke har noen planer om å gå bort fra det konseptet.
– Magasinet blir et nøkternt «best of Filter» en gang i måneden. De som liker journalistikken vår fra før, får sjansen til å få den i en mest gjennomarbeidet versjon, sier Klungtveit.
– Hvor viktig er papirmagasinet for Filter Nyheters økonomi nå?
– Veldig viktig, situasjonen er jo beintøff. Ingen vet hvor dette ender. Samtidig ser vi at vi som liten organisasjon kan tilpasse oss raskere enn mastodontene. Midt oppe i alt ser vi positive tegn og mulige utveier, noe som nok kan være seigere å finne for noen av de litt større, og dessverre for en del uavhengige lokalaviser. Men det er ingen tvil om at vi også er rammet hardt av annonsebråstoppen, sier redaktøren.
– Uendelig graveløp
Hele Filter Nyheter-redaksjonen jobber utelukkende med koronastoff for tiden, og Klungtveit bekrefter at de kollektivt er inne i ei boble.
– Følelsen er litt den samme man kan få som journalist inne i et «graveløp», der man fordyper seg i ett tema over tid. Dette føles foreløpig som et uendelig graveløp, der vi ikke tenker på noe annet. Man blir litt rar av det, litt koko, beskriver Klungtveit, og legger til:
– Samtidig gir det et tydelig fokus, og et nær automatisk overskudd til å kunne forklare og oppsummere for leserne. Det ser vi at blir satt pris på, sier Klungtveit, som forteller om stor interesse for de to daglige nyhetsbrevene Filter Nyheter sender ut for tiden.