Tidligere toppalpinist Lasse Kjus reagerer blant annet på at Finansavisen har brukt dette bildet i et forsideoppslag om Tide forsikring 19. november i år. Bildet er fra 2011, da alpinlandslaget deltok på sykkelstafett for Støtteforeningen for kreftsyke barn. Foto: Linn Cathrin Olsen / NTB scanpix / faksimile

Lasse Kjus mener Finansavisen har misbrukt bilder av ham i årevis: Klager til PFU

– Vi mener bildebruk ikke skal kunne bestemmes etter ønske fra investorer, svarer redaktør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg er innforstått med at jeg er en offentlig person og at mediene må kunne publisere bilder av meg der det er relevant. I disse sakene er det ikke relevant og det er belastende, skriver Lasse Kjus i en fersk klage til Pressens Faglige Utvalg (PFU) mot Finansavisen.

Den tidligere toppalpinisten reagerer på avisas bildebruk, bildetekster og titler i forbindelse med saker om Tide Forsikring, der han er tiende største aksjonær:

– Det er blitt en gjenganger at når Finansavisen skriver om Tide, blir artiklene illustrert med bilder av undertegnede, til tross for at jeg ikke har noe med disse sakene å gjøre, utover å eie 2,5 prosent av aksjene i selskapet, skriver Kjus i klagen datert 22. november.

Redaktør Steinar Grini avviser presseetiske brudd, se tilsvar lengre ned i artikkelen.

– Jeg har ikke noe mer å tilføye klagen bortsett fra at jeg er glad for at PFU vil gi den full behandling, skriver Lasse Kjus i en sms til Journalisten.

«Storeier: Lasse Kjus»

Kjus mener Finansavisen på denne måten har begått overtramp siden 2012. Det ferskeste tilfellet han viser til, er forsideoppslaget i Finansavisen 19. november.

Finansavisen 19. november. Faksimile

«Full krise i Tide Forsikring», er forsidetittelen som ligger over et bilde av Kjus tatt under et sykkelritt for veldedighet i 2011.

Bildet har også påskriften «Storeier: Lasse Kjus».

– Kombinasjonen av bilder, billedtekster og overskrifter knytter meg til påståtte finansielle problemer i Tide. Men det finnes ingen journalistisk begrunnelse for å bruke bilder av meg i disse artiklene. Mitt navn og bilde har ingen relevans til det saken handler om, skriver Kjus.

– Misbruker bildene for økonomisk vinning

Også inne i avisas dobbeltsideoppslag er hovedbildet viet Lasse Kjus på sykkel.

Bildeteksten lyder: «Lasse Kjus er kjent for å kjøre korteste vei, og er blant de største eierne i Tide forsikring som også kutter svinger [...]»

– Den spekulative billedteksten skaper et inntrykk av at Lasse Kjus kutter svinger både på sykkel og i forretningslivet. Det er grunn til å spørre om formuleringen innebærer en indirekte beskyldning mot meg. Jeg fikk ingen mulighet til å imøtegå kommentaren eller artikkelen, skriver Kjus.

Kjus påpeker at han verken sitter i styret, har en rolle i ledelsen eller er gründer i selskapet.

Han hevder å ha «ingen som helst befatning med beslutninger som tas i Tide Forsikring».

– Den eneste plausible grunnen til at Finansavisen bruker disse bildene, er at jeg etter en lang toppidrettskarriere er kjent for mange nordmenn. Det gjør at mitt navn og bilde har kommersiell verdi for Finansavisen. Finansavisen misbruker bildene av meg for økonomisk vinning, for å trekke oppmerksomhet til artiklene.

Kjus mener det foreligger brudd på Vær varsom-plakatens punkter 3.2, 4.1, 4.4, 4.10, 4.12 og 4.14.

– Investorer er viktige

– Siden Journalisten har fått tilgang til en klage før behandling må vi si at Finansavisen avbilder investorer i norsk næringsliv hele tiden fordi vi mener investorer er viktige, skriver redaktør Steinar Grini i Finansavisen i en e-post til Journalisten.

Grini står også med eneste byline på artikkelen fra 19. november som er så sentral i klagen fra Kjus.

Grini viser til at også konkurrenten Dagens Næringsliv bruker hovedbilde av investorer i omtale av virksomheter, og at selskaper selv iblant velger å fokusere på enkeltaksjonærer.

– Vi har forståelse for at det er mer hyggelig å bli avbildet i en artikkel når et selskap går godt enn når det går dårlig, men vi mener at bildebruk ikke skal kunne bestemmes fra gang til gang etter ønske fra investorer, men at det skal være en redaksjonell vurdering, skriver Grini.

– Hyllest, ikke kritikk

Grini mener en konklusjon om det motsatte hos PFU vil innebære at tusenvis av næringlivsartikler burde vært endret.

– Deriblant artikler om heiskortselskapet Skioo som gjerne dytter frem sin kjente aksjonær Aksel Lund Svindal på sin hjemmeside og i media, skriver Grini, og spør:

– Skal pressen kun avbilde Svindal så lenge nyhetene er positive, men ikke hvis de skulle være negative?

Finansavisen-redaktøren avslutter:

– Kjus har klaget på at Finansavisen har skrevet at han er kjent for å kjøre innersvinger og korteste vei. Nå har jeg bilde av alpinisten Kjus på hytta, og husker selvfølgelig karrieren hans godt, men jeg kan garantere at samtlige lesere av Finansavisen også er kjent med hans prestasjoner i slalåmbakken. Beskrivelsen av Kjus' svinger var hyllest, ikke kritikk.

PFUs sekretariat opplyser at klagen fra Kjus har blitt igangsatt for full behandling. Saken står ikke oppført på neste ukes møte.

Powered by Labrador CMS