Må akseptere omtale, Finansavisen har ikke brutt god presseskikk

Ble ikke felt av PFU.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Finansavisen-artikkelen «Omstridt klagehjelper vil gi aksjonærer Norwegian-erstatning», ble klaget inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU) av klagehjelperen som reagerte på at han ikke ble kontaktet og fikk uttale seg i saken.

I artikkelen ble det gitt informasjon om tidligere forhold klagehjelperen hadde vært involvert i, blant annet at både NAF og Forbrukerrådet flere ganger hadde advart mot å bruke vedkommendes selskap. Det ble også opplyst om en dom, skriver PFU i sin oppsummering.

Men på onsdagens møte i PFU ble det raskt klart at ingen i utvalget ønsket å felle Finansavisen.

«Utvalget forstår at klager opplever omtalen negativ, da faktaopplysningene både alene, og samlet sett, innebærer en kritikk av ham og hans selskap. Likevel mener utvalget at dette ikke utløser klagers imøtegåelsesrett (VVP 4.14). Dette er nøktern referering av tidligere omtalte forhold, og også klagers syn på kritikken er referert. Slik utvalget ser det, må klager akseptere at dette omtales», konkluderte PFU.

Powered by Labrador CMS