– Dette er en trend vi har sett lenge og en korreksjon etter pandemien, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2 til Kampanje.
Foto: Eivind Senneset / TV 2 / NTB
TV-vaner
Fjernsynstittingen falt med en femdel på ett år
Tiden nordmenn brukte på å se på lineær-TV og strømme-TV, falt med 18,5 prosent i 2022 sammenlignet med året før.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Strømme-TV falt med 1,1 prosent, betydelig mindre enn lineær-TV som falt med 17,1 prosent.
Folk mellom 20 og 49 år har redusert TV-seingen med en firedel på ett år.
– Dette er en trend vi har sett lenge og en korreksjon etter pandemien. Selve lineær-TV-seingen er under press, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2 til Kampanje.
TV 2 endte 2022 med en samlet andel av TV-tittingen på 25,6 prosent, ned 1,4 prosentpoeng. NRK hadde en samlet nedgang i seerandelene på 1,0 prosentpoeng i 2022 til 41,7 prosent. TVNorge, Discovery og TV3 hadde oppgang i seerandel.