Dette bildet fra Svolvær er lastet ned fra nettet til fritt bruk mot kreditering. Foto: bittidjz/flickr.com
Nettvennlig deling av åndsverk
Oppmuntrer fotografer til å gi bort innhold.
Creative Commons (CC) er et forsøk på å løse rettighetsproblemene nettet lager for skapere og eiere av åndsverkbeskyttet innhold. Grunntanken er at man skal oppmuntre opphavspersonen bak et bilde, en video eller en tekst til å dele den med andre etter regler man selv velger. En av de største arenaene for CC-delt materiale er Flickr, et nettsted for deling av bilder.
Bildedeling
Hvis man går til Flickr og søker på Mt. Everest for å finne et bilde til bruk på en blogg eller i en nettpublikasjon, dukker det først opp en rekke bilder. Klikk derfra på «Advanced search». Der velger du (nederst) å søke etter bilder med CC-lisens.
La si at du faller for denne utsikten mot verdens høyeste topp. Da ser du i høyre marg at fotografiet har «Some rights reserved». Et klikk på den lenken forteller deg at bildet kan brukes til ikke-kommersielle formål, forutsatt at du krediterer fotografen (med lenke!) og gjengir lisensbetingelsene, slik at ikke andre skal bruke din viderepublisering til å krenke opphavsmann jarikirs rettigheter.
Dette bildet fra Svolvær, tatt av bittidjz, har ingen andre restriksjoner enn kreditering.
Ganske strengt
Gisle Hannemyr ved Institutt for Informatikk (UiO) har definert ikke-kommersielle brukere slik:
Ikke-kommersielle brukere er:
– privatpersoner som publiserer uten å ta seg betalt,
– offentlige bibliotek,
– offentlig finansiert undervisning som ikke tar seg betalt i form av skolepenger eller lignende,
– en veldedig organisasjon som ikke har erverv som formål
Faller brukeren ikke inn under noen av de kriteriene, er bruken uansett å anse som kommersiell. Bruk i «Journalisten» er f.eks. å anse som kommersiell, siden utgiver av bladet (Norsk Journalistlag) er et fagforbund og ikke en veldedig organisasjon.
Les også
Hjemmesiden til Creative Commons Norge.
Oversikt over lisenstypene på norsk.
NRKbeta om Creative Commons.