Fotomagasin for smartmobil
Verdens første fotomagasin designet eksklusivt for iPhone er lansert.
FLTR er skapt av folkene bak British Journal of Photography, og skal publiseres ukentlig. Målet er å utforske dette nye og universelle fotografispråket og tilby inspirasjon og kunnskap om tekniske nyvinninger.
- FLTR er den første globale høykvalitetspublikasjon som setter smarttelefon-fotografi i sentrum, skriver redaktør Olivier Laurent på lederplass.
Han lover leserne ukentlige utgaver der FLTR vil feire, promotere og støtte dette fenomenet, og vise fram de beste bildene tatt med smarttelefoner. Inkludert de beste bildene fra leserne, som også inviteres til å delta i nettsamtaler på sosiale medier og FLTRlive.com
Nytt om apper
Magasinet vil presentere de beste nye fotoappene, og annet tilbehør som kan være til hjelp for alle som liker å fotografere med mobil. Ukas app er EyeEm, en fotodelingsapp som snart lanserer en bildesøkfunksjon som ifølge skaperne vil revolusjonere bransjen. Man vil da kunne skille ut og løfte fram kvalitetbilder i den uendelige strømmen av mobilbilder, og målet for EyeEm er å skape en markedsplass der bildekjøpere kan finne mobil-fotografene og kjøpe bildene deres.
I motsetning til FLTR, fins EyeEm også for Android.
Instagramsuksess
Mobilmagasinet vil også bringe kommentarer og analyser, samt intervjuer med både profesjonelle og amatører som har suksess som smarttelefon-fotografer.
I dette første nummeret er det Vu Théara Kham som er intervjuet. Den 31-årige franskmannen var ikke fotograf da han begynte med Instagram for to år siden. Nå har han hele 400.000 følgere og hyres av kommersielle oppdragsgivere som bruker Instagram i sin markedsføring. Neste uke snakker fotoredaktør i New York-Times Magazine, Kathy Ryan, om fordelene med å bruke Instagram.
Tar betalt
Redaktøren lover at FLTR skal dekke alle aspekter ved fotografi, fra sport og bryllup til kommersiell fotografi og fotojournalistikk.
Magasinet koster 140 kroner for ett år, 14 kroner for en måned og sju kroner for en utgave.