Samlet går magasinlesingen tilbake med 11 prosent, viser de siste lesertallene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Samlet går magasinlesingen tilbake med 11 prosent, viser de siste lesertallene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Færre leser magasiner:
Dette er de ti mest leste

Går tilbake 11 prosent.

Publisert   Sist oppdatert

Magasinlesingen i Norge går samlet tilbake med 11 prosent.

Det viser tall fra Mediebedriftens Landsforening (MBL). De presenterte tirsdag oppdaterte lesertall for norske magasiner og ukeblader. Tallene er hentet fra Kantars Forbruker & Media-undersøkelse.

Fire magasiner øker antall lesere, mens 66 magasiner går tilbake sammenlignet med 2017/2018.

– Tross tilbakegangen leser 24 prosent av det norske folk minst ett magasin hver dag. De som leser magasiner, leser mye av innholdet, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL, i en pressemelding.

Hun opplyser videre at 56 prosent av magasinenes sider blir lest eller tittet i for et gjennomsnittlig lesertilfelle og magasinene blir i snitt tatt frem og lest 3,1 ganger.

Flere magasintitler har også digitale produkter med positiv utvikling gjennom 2019, påpeker Øgrey.

Illustrert Vitenskap er Norges mest leste magasin med 376.000 lesere pr. utgave. Deretter følger Hjemmet og Donald Duck, med henholdsvis 362.000 og 322.000 lesere.

Dette er de ti mest leste magasinene

Illustrert Vitenskap376.000
Hjemmet362.000
Donald Duck & Co322.000
Se & Hør Tirsdag318.000
Aftenposten Historie252.000
Vi over 60244.000
Aftenposten Innsikt240.000
Familien222.000
Bo Bedre220.000
Bonytt205.000

Avismagasiner, medlemsblader/gratismagasiner og fagblader er ikke med i oversikten

Fjorårets mest leste magasin, var tegneserien Pondus (478.000 lesere på forrige måling). Den er ikke lenger med på målingene, men hadde sannsynligvis ligget nær toppen. Det samme gjelder tegneserien Lunch (250.000 lesere på forrige måling).

A-magasinet er fortsatt Norges største avismagasin med 753.000 lesere. NAFs medlemsmagasin Motor har 663.000 lesere pr. utgave.

Se flere tall hos Mediebedriftens Landsforening.

Oppdatert med Pondus, som var mest lest på forrige måling.