Samlet går magasinlesingen tilbake med 11 prosent, viser de siste lesertallene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Færre leser magasiner:
Dette er de ti mest leste
Går tilbake 11 prosent.
Magasinlesingen i Norge går samlet tilbake med 11 prosent.
Det viser tall fra Mediebedriftens Landsforening (MBL). De presenterte tirsdag oppdaterte lesertall for norske magasiner og ukeblader. Tallene er hentet fra Kantars Forbruker & Media-undersøkelse.
Fire magasiner øker antall lesere, mens 66 magasiner går tilbake sammenlignet med 2017/2018.
– Tross tilbakegangen leser 24 prosent av det norske folk minst ett magasin hver dag. De som leser magasiner, leser mye av innholdet, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL, i en pressemelding.
Hun opplyser videre at 56 prosent av magasinenes sider blir lest eller tittet i for et gjennomsnittlig lesertilfelle og magasinene blir i snitt tatt frem og lest 3,1 ganger.
Flere magasintitler har også digitale produkter med positiv utvikling gjennom 2019, påpeker Øgrey.
Illustrert Vitenskap er Norges mest leste magasin med 376.000 lesere pr. utgave. Deretter følger Hjemmet og Donald Duck, med henholdsvis 362.000 og 322.000 lesere.
Dette er de ti mest leste magasinene
Illustrert Vitenskap | 376.000 |
Hjemmet | 362.000 |
Donald Duck & Co | 322.000 |
Se & Hør Tirsdag | 318.000 |
Aftenposten Historie | 252.000 |
Vi over 60 | 244.000 |
Aftenposten Innsikt | 240.000 |
Familien | 222.000 |
Bo Bedre | 220.000 |
Bonytt | 205.000 |
Avismagasiner, medlemsblader/gratismagasiner og fagblader er ikke med i oversikten
Fjorårets mest leste magasin, var tegneserien Pondus (478.000 lesere på forrige måling). Den er ikke lenger med på målingene, men hadde sannsynligvis ligget nær toppen. Det samme gjelder tegneserien Lunch (250.000 lesere på forrige måling).
A-magasinet er fortsatt Norges største avismagasin med 753.000 lesere. NAFs medlemsmagasin Motor har 663.000 lesere pr. utgave.
Se flere tall hos Mediebedriftens Landsforening.
Oppdatert med Pondus, som var mest lest på forrige måling.