NA24 har de rikeste leserne. Fotomontasje: Birgit Dannenberg
Her er de rikeste nettbrukerne
Nye medieundersøkelse har NA24s lesere på inntektstoppen. Nesten halvparten tjener over 800.000.
Av de store nettstedene i undersøkelsen Forbruker & Media til TNS Gallup, er det MSN og SOL som stikker av med prosentvis flest damer i fjerde kvartal 2008. Det to har 53 prosent andel kvinnelige besøkende, noe ingen av de andre nettstedene har.
Neste på lista er Kvasir som har 49 prosent andel kvinner.
Skole og lønn
Kanskje ikke overraskende er det økonominettstedene som fanger opp flest menn. Vinneren er NA24 som har en andel på 78 prosent mannlige lesere, like foran E24 med 76 prosent og DN.no med 74 prosent.
NA24 er også «vinneren» blant lesere med høyest inntekt. 42 prosent av leserne til økonominettstedet har en inntekt over 800.000 kroner. DN har en nesten like stor andel med 41 prosent, mens E24 henter 39 prosent av sine lesere i denne inntektsgruppen.
Når undersøkelsen måler lesergrupper med høyest utdannelse, det vil si mer enn fire år på universitetet, kommer Vårt Land best ut med 35 prosent, Aftenposten med 31 prosent og DN med 30.
Gammel og ung
Vårt Land er også «seniornettstedet» fremfor noe. 31 prosent av leserne er over 60 år. Da er det sikkert godt for Helge Simonnes og resten av Mediehuset å vite at nyinnkjøpte Dagsavisen er omtrent på bølgelengde med 26 prosent seniorer. Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Adressa kommer alle på en delt tredjeplass med 18 prosent.
Blant de yngste brukerne, de mellom 12 og 19 år, er det Nettby som troner i ensom majestet, milevis foran de andre aktørene. Nesten halvparten (48 prosent) av brukerne i fjerde kvartal var i akkurat denne aldersgruppa. Neste ut er MSN med 35 prosent og SOL med 15 prosent.
Liten og stor
I den kommersielt attraktive aldersgruppen 12 til 40 år er det ikke overraskende at landets største nettavis, VG Nett, ligger på topp med 52 prosent av sine brukere i aldersgruppen, den største delen mellom 20 og 29 år. Dagbladet ligger like bak med 51 prosent. Nettavisen har 50 prosent av leserne i denne gruppen.
NRK og Aftenposten har begge 46 prosent av leserne i aldersgruppen 12 til 39 år, og begge har størst andel i aldersgruppen 30 til 39 år.