Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet reagerer på kompliserte måter å si opp abonnement. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix
Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet reagerer på kompliserte måter å si opp abonnement. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Forbrukertilsynet krever enklere oppsigelse av abonnementer

Ikke godt nok med telefon, mener tilsynet.

Publisert

Det bør være like enkelt å si opp som det er å inngå et abonnement. Slik lyder et nytt krav fra Forbrukertilsynet.

Tilsynet har det siste året sett nærmere på praksis og vilkår som gjør det vanskelig for norske forbrukere å si opp abonnementer på helsekost, bøker og magasiner.

Ifølge klager til tilsynet stiller mange bedrifter spesifikke krav til hvordan avtalen skal sies opp, det kan for eksempel være over telefon.

Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet sier at det skal være like enkelt for forbrukeren å komme seg ut av en avtale, som det var å komme seg inn i den.

– Hvis man kan melde seg inn elektronisk, må man kunne melde seg ut på samme måte. Å kreve at man må si opp avtalen over telefon er ikke tilstrekkelig etter vår vurdering, sier han i en pressemelding.

Når det gjelder abonnementer på helsekostprodukter opererer flertallet av aktørene med en oppsigelsesfrist på 14 dager, ifølge tilsynet. Noen firmaer krever imidlertid at kundene må si opp abonnementet tidligere enn dette. Disse aktørene har blitt bedt av Forbrukertilsynet om å endre praksis.