Harald Hornmoen ved HiO har ettergått avisers dekning av svineinfluensaen. Han mener de sviktet sin kritiske rolle i forhold til helsemyndighetene.

En­di­men­sjo­nal dekning av svi­ne­in­flu­en­saen

Me­di­ene fun­ger­te som en ukri­tisk me­ga­fon for myn­dig­he­te­nes kri­se­rop un­der svi­ne­in­flu­en­sa­en, me­ner ­fors­ker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Da pan­de­mi­en tru­et for et par år si­den, valg­te myn­dig­he­te­ne å bru­ke en kom­mu­ni­ka­sjons­stra­te­gi som del­vis hand­ler om å skrem­me folk, ut ifra tan­ken om at folk må vek­kes til hand­ling. Det er på­fal­len­de hvor­dan pres­sen mis­tet sitt kri­tis­ke per­spek­tiv og i ste­det bi­dro til å for­ster­ke myn­dig­he­te­nes kri­se­bud­skap, sier me­die­fors­ker Ha­rald Horn­mo­en ved Høg­sko­len i Oslo.

Horn­mo­en har Risikokommunikasjon i me­di­ene som et av sine spe­si­al­om­rå­der, og har nå pub­li­sert forsk­nings­rap­por­ten «Pan­de­misk pa­ra­noia?». Her ana­ly­se­rer han nyhetsomtalen av svi­ne­in­flu­en­sa­en i 2009 i Af­ten­pos­ten, VG, Dag­bla­det og Stav­an­ger Af­ten­blad – og Horn­mo­en er langt fra im­po­nert over det han har sett.

– Svi­ne­in­flu­en­sa­en var utvil­somt en vel­dig ut­ford­ren­de og kre­ven­de opp­ga­ve for me­di­ene. Li­ke­vel bur­de man kun­net for­ven­te at pres­sen inn­tok en litt mer kri­tisk hold­ning til myn­dig­he­te­nes be­red­skap og stra­te­gi­er enn det vi ble vit­ne til. I før­s­te fase do­mi­ner­te in­for­ma­sjo­nen fra myn­dig­he­te­ne, og dek­nin­gen var nes­ten helt ukri­tisk. Pres­sen bi­dro til å styr­ke inn­tryk­ket av at vi sto for­an en av de vers­te helsekatastrofene i mo­der­ne tid.

Godt stoff

Horn­mo­en vi­ser til at myn­dig­he­te­ne la opp til en kri­se­pre­get «føre var»-vars­ling, og at me­di­ene i svært li­ten grad mot­sto dis­se sig­na­le­ne.

– Svi­ne­in­flu­en­sa­en bød på dra­ma­tisk stoff av en type som pres­sen om­fav­ner, ikke minst grun­net salgs­po­ten­sia­let. Selv om man­ge jour­na­lis­ter nok så det be­ten­ke­li­ge i å blå­se opp pandemitrusselen yt­ter­li­ge­re, klar­te de li­ke­vel ikke å stå i mot fris­tel­sen, kom­men­te­rer Horn­mo­en.

Han sam­men­fat­ter pres­sens di­lem­ma som å fin­ne ba­lan­sen mel­lom det å for­mid­le «føre var»-bud­ska­pet uten å skrem­me opp le­ser­ne unø­dig.

– Det er en van­ske­lig ba­lan­se­gang, men jeg tror me­die­nes ukri­tis­ke kri­se­rop slo feil. Man un­der­vur­der­te le­ser­ne, som nok i stor grad så på det de les­te som over­dre­ven re­to­rikk. Bud­ska­pet had­de kom­met kla­re­re fram der­som man had­de gått mer inn i rea­li­te­te­ne enn i skrem­me­bil­de­ne. Men det var me­di­ene i start­fa­sen svært lite in­ter­es­sert i.

Stav­an­ger Af­ten­blad best

Når det gjel­der dek­nin­gen i de fire nevn­te avi­se­ne, øns­ker Horn­mo­en ikke å ut­ro­pe noen vers­ting.

Der­imot nev­ner han gjer­ne Stav­an­ger Af­ten­blad som den avi­sen han me­ner klar­te seg best.

– Som re­gi­on­avis var de mer opp­tatt av er­fa­rin­ge­ne til sine egne, og det­te bi­dro nok til å mild­ne ut­tryk­ket og gi et mer sann­fer­dig bil­de av hva slags fare svi­ne­in­flu­en­sa­en kun­ne re­pre­sen­te­re, sier Horn­mo­en.

Af­ten­pos­tens dek­ning me­ner fors­ke­ren i stor grad fram­sto som «for­vir­ren­de».

– Avi­sa kom ofte med et mot­stri­den­de bud­skap. De for­søk­te gjer­ne å set­te kri­se­bud­ska­pet inn i en ra­sjo­nell ram­me, men klar­te li­ke­vel ikke å mot­stå fris­tel­sen til å slå på stor­trom­ma.

Når det gjel­der de to løs­salgs­avi­se­ne, sier Horn­mo­en at mens VG fo­ku­ser­te en del på of­fer­be­skri­vel­ser og gjor­de seg til of­re­nes «hjel­pen­de hånd», var Dag­bla­det mer opp­tatt av en «DU-form» som ofte fram­sto som en for­myn­dersk måte å for­mid­le bud­ska­pet på

– Dag­bla­dets re­to­rikk min­net om myn­dig­he­te­nes, og to­talt sett fram­står Dag­bla­dets dek­ning som den minst kri­tis­ke av de fire avi­se­nes.

Horn­mo­en pe­ker sam­ti­dig på at det var stor for­skjell på hvor­dan kom­men­ta­re­ne og ny­hets­dek­nin­gen i de fire avi­se­ne fun­ger­te.

– Mens avi­se­ne kun­ne ha gode kom­men­ta­rer som ad­var­te mot unød­ven­dig alarm, kun­ne man på ny­hets­plass el­ler for­si­den for­mid­le at død er en høyst sann­syn­lig kon­se­kvens av in­flu­en­sa­en.

Hvem tjen­te på kri­sen?

Ha­rald Horn­mo­en skjøn­ner at det ikke var så lett for me­di­ene å stå imot tryk­ket, da de før­s­te mel­din­ge­ne om «pan­de­mi­en med epi­sen­ter i Mexi­co» kom. Han syns li­ke­vel det er litt rart at pres­sen ikke stil­te det klas­sis­ke spørs­må­let «hvil­ke in­ter­es­ser kan tje­ne på kri­sen?».

– Man bur­de kan­skje for­ven­te at me­di­er på et tid­lig tids­punkt vil­le se litt nær­me­re på de tet­te bån­de­ne mel­lom WHO og le­ge­mid­del­in­du­stri­en. Men dis­se spørs­må­le­ne kom først langt et­ter­på. Det er også litt rart at in­gen i pres­sen grun­net litt over hvor­for de­fi­ni­sjo­nen av or­det pan­de­mi had­de blitt end­ret og ut­vi­det til å om­fat­te også langt mind­re al­vor­li­ge si­tua­sjo­ner, ut­ta­ler Horn­mo­en og til­føy­er:

– Kan­skje svik­tet pres­sen for­di man ikke har så mye er­fa­ring på det­te fel­tet? Men nå tror jeg at pres­sen har lært, slik at den står bed­re rus­tet nes­te gang «ver­dens un­der­gang» blir vars­let.

Powered by Labrador CMS