Her finner du gratisbilder

Selv om pressefotografene jakter på bloggere som stjeler bilder, er det nok av dem som deler ut bildene gratis.

Publisert   Sist oppdatert

I forrige uke fortalte Journalisten om bloggere som forsyner seg fritt av pressefotografers og bildebyråers bilder. Det har ført til en aktiv debatt på våre nettsider: «Jobber selv med å «lære» opp mange bloggere i forhold til hva som er lov og ikke. Og responsen er nesten alltid «oi, dette visste jeg ikke»..,» skriver Thomas Moen. «Ja, her er jeg skyldig, det er ingen tvil om det,» forteller Hjorten.

Men nå er det ikke slik at all gratisbruk av bilder er brudd på åndsverkloven. Det handler bare om hva du skal bruke bildene til, og kanskje om å forfatte en kjapp epost.

Mobbe Giske?

De fleste bedrifter og organisasjoner har pressebilder, spesielt om de har et produkt som skal selges. Her er det mye bloggerne kan meske seg i, dersom de trenger illustrasjoner. Bare et søk på ordet pressebilder i Google gir 3,3 millioner treff. Her gjelder det selvfølgelig å holde tunga rett i munnen, for det kan jo være omtale av pressebilder i Journalisten eller andre medier.

Likevel, skriver du en blogg om kultur så kan et bilde av statsråd Giske være av interesse. Det har departementet sørget for at alle kan benytte seg fritt av så lenge fotografen får krediteringen. Ergo, du kan lage en blogg som heter «Jeg hater Trond Giske» og bruke bildene på siden din så lenge du skriver (Foto: Guri Dahl/ Statsministerens kontor).

– Så lenge det er det som står, så gjelder det, sier informasjonsrådgiver Karen Moe Møllerop.

Ikke negativt

Skulle du skrive om mat på bloggen din, er Matprat mer enn villige til å la deg ta bilder fra deres nettside, men Opplysningkontoret for Kjøtt har likevel noe strengere restriksjoner enn det regjeringen har.

– Vi har kjøpt rettighetene til bildene fra alle fotografene vi bruker. Det er greit så lenge man holder seg til retningslinjene våre som å henvise til oss, og bruker bildene i positive saker, sier informasjonsleder Oda Christensen ved opplysningskontoret.

Hun viser også til at man skal ha en klikkbar lenke til deres nettsider, samtidig som at bildene heller ikke brukes til å illustrere importkjøtt. Dette er viktig siden det er norske bønder som står bak opplysningskontoret, forteller hun.

Og skulle du føle for å skrive om negative konsekvenser om nedbrytningstiden av rødt kjøtt i fordøyelsen samtidig som du bruker et bilde av en saftig biff fra Matprat:

– Så skal det ikke være noe problem.

Positivt

Blant musikkartister har nettet lenge vært en viktig markedsføringskanal og har bidratt til gjennombrudd for artister som Lily Allen. Likevel er ikke alle plateselskap særlig interessert i å dele pressebilder med norske bloggere. I Universal var dette overhodet ikke samtaletema.

I Sony har man lukket pressetjeneste, men det mener promoansvarlig Christian Wallis ikke nødvendigvis utelukker bloggerne fra tjenesten.

– Du er nødt til å følge med i tiden, bloggene bidrar til å markedsføre artistene våre i en verden som stadig forandrer seg, det ville være naivt å mene noe annet, sier han.

Dersom du blogger om musikk og har lyst på bilder av si Pearl Jam, ville Wallis trolig sendt bildet til deg. Da er mulighetene også store for at du får tilgang til den lukkede tjenesten.

PR-effekt

Også hos tv-selskapet Viasat (TV3, TV1000 og Viasat 4) har man en lukket pressetjeneste, men informasjonssjef Glenn Støldal forteller at om noen skulle få lyst på bilder, så hjelper han gjerne til. Enn så lenge blir det nok ikke tilgang til pressesidene. Bloggen må vurderes først.

– I utgangspunktet vil ethvert bilde som brukes fra våre programmer være en pr-effekt for oss. Så lenge det ikke brukes negativt, som i sjikane, sier han.

Støldal forteller at han så langt ikke har fått spesielt mange henvendelser, derfor har det ikke vært noen stor problemstilling. Han mener det også er helt greit å sende bilder til dem som måtte ønske det.

Tilgjengelig på nett

Filmbransjen er kanskje aller mest ivrig på å legge ut pressebilder, og hos SF Norge (distribuerer filmer fra blant annet 20th Century Fox som The Simpsons og X-Men) vil de vurdere bloggen fra gang til gang.

– Våre pressebilder krever at du har brukernavn og passord. Så da må du ta kontakt med oss først, og det kommer nok veldig an på bloggen om det er relevant. Bilder som er ute på nett, og som vi har fått godkjennelse til å publisere der, har vi jo ikke ett hundre prosent kontroll på hvem som bruker videre, sier pr- og markedskoordinator Katrine Aamodt hos SF Norge.

Hun mener at så lenge bildene krediteres er det bra, men selvfølgelig kommer det an på sammenhengen bildene brukes i.

– Når folk skriver om film, blir det jo markedsføring. Så lenge det ikke blir misbrukt i useriøse ting.