Frankrike har vedtatt lik lavmoms for papir og nett
Nærmere lik lavmoms
Regjeringen vil ta hensyn til fransk vedtak i moms-spørsmålet.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Frankrike har vedtatt lik lavmoms på 2,1 prosent for redaksjonelle digitale og trykte medier. Papiravisene har hatt denne satsen til nå, mens franske nettmedier har måttet legge 20 prosent på prisen.
Den norske regjeringen har foreslått en tilsvarende felles lavmoms. Det har vært uklart hvilke føringer som ligger i EUs momsregelverk for en mulig innføring av felles momsordning for nett og papir og hvilket nivå som er aktuelt. EU-kommisjonen tillot før Frankrikes vedtak ikke lik momssetting av alle publiseringplatformer.
– Vi er godt kjent med det Frankrike har gjort og vil ta hensyn til det i vår vurdering av saken. Finansdepartementet jobber nå med å lage et best mulig beslutningsgrunnlag for Regjeringen. Denne type spørsmål er for øvrig noe Regjeringen typisk vil vurdere i budsjettsammenheng, svarer statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet.
Europeisk applaus
De europeiske medieeierorganisasjonene ENPA og EMMA er positive til Frankrikes beslutning.
– Vi applauderer den franske regjeringens beslutning om lavmoms på 2.1 % for papir og nettaviser. Dette aktualiserer vår oppfordring til alle medlemsstater og EU om handling i momsspørsmålet, sier president Ivar Rusdal i en pressemelding.
Rusdal sier også at dette vedtaket viser hvor viktig det er at EU-kommisjonen snarest mulig legger frem forslag slik at lavmoms kan innføres i flere land.